maandag 28 januari 2013

James Taylor

Hoewel ik driftig probeer mijn gedachten op wat anders te brengen dan waar ik momenteel veel mee bezig ben kom ik op het ei van Columbus. Wat doe ik als ik mijn gedachten even moet verzetten, ik schrijf een Blog of ik luister wat muziek. In dit geval de combinatie. Denkend over de ontwikkelde muzieksmaak van de laatste jaren kom ik tot de conclusie dat een man die verantwoordelijk is voor deze stroming nog niet benoemd is. Wellicht ooit weleens in de zijlijn benoemd maar daarmee onvoldoende gewicht gevend aan zijn invloed op de muziek die ik ben leren waarderen.
Al eerder heb ik laten weten een muzikale onbenul te zijn, een alleseter, veel mooi vindend en maar weinig slecht. Zelfs kan sommig commercieel werk door de beugel, het is niet te geloven, maar goed, elke muzikant moet ook eten en kan het zich niet permitteren om alleen ethisch en moreel verantwoord werk uit te geven. Gek genoeg lukt dat meestal pas als de betreffende muzikant financieel onafhankelijk is. Maar wat afdwalende van waar ik naar toe wilde; de muzieksmaak heeft zich ontwikkeld, liever zeg ik maar verbreedt naar bepaalde country muziek. Americana muziek met roots in de Country en Western door mensen die zich liever sing-a-song writers noemen.  Ze weten een bepaalde sfeer in hun muziek op te roepen die ik erg ben gaan leren waarderen. “Modern Country with touches of bluegrass, celtic, classical, and folk” stond in een artikel en dat is de richting die mij aanspreekt. Waar eerder al de Dixie Chicks hier langs kwamen, maar ook Sarah Jarosz, Beth Orton ( Engelse overigens) en Lauren Hofmann wil ik toe naar de stamvader van dit type sing-a-song writers en bands; James Taylor. De, door anderen, benoemde Godfather maar vooral veel als inspirator genoemde van deze stroming in de muziek.
James Taylor heeft een leven achter zich die zich kenmerkt door relaties met andere muziekbekenden ( o.a. Carly Simon) en dito breuken, schijnt erbij te horen voor de inspiratie. Van, wat wij in Nederland, de babyboom generatie noemen en dus bijna 65, later dit jaar. Laatste studioalbum uit 2007 en drie jaar geleden nog een live album uit gegeven. Zijn meeste bekende liedje is You've got a friend, een vertolking van een Carole King nummer, om toch wat zijn eigen werk te laten horen het volgende. Op de bijgaande clip James Taylor met een nummer welke hij zelf geschreven heeft. Qua uitvoering heb ik al betere gehoord ( Melanie Safka, erg mooi) maar ja, het is toch echt van de meester himself, in een wat beroerde BBC opname, blijft het toch genieten;

Geen opmerkingen:

Een reactie posten