zondag 13 januari 2013

Leken


Het wordt mij maar weer eens al te duidelijk. Wat betreft de website's (webstek) en het onderhoud ervan,; totale leek. Begrijp er vooralsnog niets van, de webhoster ( gastheer van de webstek) zo gek gemaakt dat ie ons op zondagmiddag belt met uitleg. Uitleg welke ik op dat moment wel snap maar die ik vijf minuten later niet meer kan reproduceren.
Opvallende details in het verhaal; nog nooit zoveel databases gezien en nog nooit zoveel applicaties in gebruik gezien, aldus de gastheer van de webstek. Wij maar denken dat we bescheiden zijn.
Het leidt er wel toe dat ik aan nadere bestudering van het website bouwen en onderhouden toe ben, met name al die begrippen is wel lachen. Het Nederlands is zo vermengd met Engels/Amerikaans dat er zelfs in de elektronische postwisseling(mail) geen zin voorbij gaat of er komt een Anglicisme voorbij. 
"Installatron bugged op de nieuwe plesk en konden die daarom niet mee nemen".
En zo verder ( und so weiter, om maar eens een Germanisme te gebruiken) gaat het in de mail tot ik besluit een keurige, in strikt Nederlands, opgestelde mail terug te sturen wat helemaal niet begrepen wordt. Het gevolg is dat ik op zondagmiddag met de webhoster aan de telefoon zit en wij beiden een andere taal spreken. Het lijkt weliswaar op Nederlands maar inhoudelijk van een ander niveau. Pas als ik gesloten vragen ga stellen voor het ja of nee antwoord komen we wat verder.
We klungelen hier maar wat aan en zodra alle stof rondom de verhuizing van de websites is neergedaald gaan we gewoon op de oude voet verder. Alleen dan in een nieuwe software ( programmatuur) omgeving, het wordt vast weer even wennen, misschien ook niet. Het is zoals het klok en de klepel, we weten er wel iets van maar nooit genoeg, voorlopig. En veranderen van de softwareomgeving voelt een beetje als de tijdens de wedstrijd de regels veranderen. Beetje oneerlijke strijd is het voor de leken maar ach; “ook dit gaat voorbij”, zo leerde mijn eega sinds meer dan dertig jaar al lang geleden, en daar houden we het maar op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten