Weet niet hoe het u vergaat maar tijd is een steeds kostbaarder goed aan het worden. Na een voor ons minder fijn half jaar gaan we alweer af op het punt waar de dagen niet lengen maar korter worden. 21 juni en daarna gaan we langzaam maar zeker de donkerte in. Time flies when you’re having fun zeg ik weleens tegen het andere Klinkertje maar zelfs als je geen fun hebt gaat de tijd snel, deurdonderen in het Neder Saksisch. Nu weet u dat ik al langere tijd ziek ben en uiteindelijk aan deze ziekte zal overlijden maar nu is het alsof er steeds meer mensen in onze omgeving ziek zijn of worden en vaak met ernstige ziektes. Met mijn beste vriend hadden we daar laatst over en zijn verklaring was dat de (komende) ouderdom maakt dat meer mensen in onze omgeving ziek zijn en of worden, dan wel overlijden. Dat is niet direct een hoopvolle boodschap maar wel waar natuurlijk en daar moeten we het ook mee doen. Het andere Klinkertje en uw schrijver trachten wel zoveel als mogelijk te doen alsof we normaal zijn voordat zo’n ziekte je identiteit bepaald en het ook niets anders meer kan gaan. Dat is wel wat we zeker niet willen maar soms ontkom je er ook niet aan. Kop d'r veur, en zo gaat het voort ook met alle lastige en vervelende dingetjes die er zijn. De tijd vliegt ons onder de handen vandaan en we zijn langzaam die oude mensen die tot de volgende generatie horen die naar de eeuwige jachtvelden gaan. Het besef dat de tijd vliegt maakt wel, met het feit dat een van ons al in de reservetijd leeft, dat de meer gewone dagelijkse dingen bijzonder worden. Niet dat je bij elk
gebeuren stil staat omdat je ziek bent maar wel de ongewone dingen. Zo vertelde ik laatst dat ik, als ik om 6u even mijn bed uit ben om medicijnen in te nemen, ik voor ons keukenraam sta en naar buiten kijk. Door de tijd van het jaar schijnt, bij mooi weer uiteraard, de zon door de bomen en dat is mooi. Het zou me anders waarschijnlijk niet zijn opgevallen maar nu wel. Met het besef dat ik hopelijk nog tien jaar, of langer, mag genieten van dat gebeuren. Iets kleins maar toch magisch en mooi. Natuurlijk zou een foto mooi zijn maar u weet, foto's zijn meestal bedrieglijk en tonen bijna nooit wat je met het blote oog ziet. Vandaar; geen foto. Blijft over; moeite doen om te genieten van de kleine dingen zoals voor mij persoonlijk; autorijden. Heerlijk cruisen over 's lands wegen en daarbuiten, een waar genot en tegenwoordig een dure hobby, maar buiten dat heel fijn en meestal heel ontspannend. Genieten dus, dat is de ware kunst van het leven.Wandelen, gezellig,drama, leuk, nadenken, leven, hobby, schrijven, en nog veel meer
zondag 24 mei 2026
zondag 17 mei 2026
Papier
Het is inmiddels half mei geweest en de temperatuur buiten komt niet verder dan een graad of twaalf en bovendien regen. Geen fijn weer dus en eigenlijk is het maar goed ook. De natuur is heel erg droog op de Veluwe en ongetwijfeld op meer plaatsen. Goed voor de natuur, wat minder goed voor ons maar desalniettemin noodzakelijk. Maar er is meer nodig om de Veluwe en andere gebieden minder droog te krijgen en weer meer levend dan nu. Nu schijnt het kabinet te komen met stikstofmaatregelen voor de zomer dus is men in Den Haag alweer angstig voor boerenprotesten ( hoewel de diesel wel duur is, dus wellicht wat minder tractoren). Een deel van de maatregelen komt terecht bij mobiliteit ( auto en vliegen), industrie en een ander deel bij de agrarische sector met name voor de Veluwe en de Peel. We gaan zien waar het toe leidt. In Eerbeek is opnieuw een papierfabriek failliet en dat is wel weer een schok. Door de aardolieprijzen wordt plastic veel duurder, als verpakkingsmateriaal. Als we zo doorgaan met het afbreken van de papierindustrie in Nederland moeten we straks ook daarvoor, voor papier en
verpakkingsmateriaal, naar China of in ieder geval buiten Nederland. Weer afhankelijk worden van anderen. De betreffende fabriek is ten onder door de hoge energieprijzen en we weten dat het vooral de accijnzen betreft die energie duur maken. Politieke keuzes dus allemaal die in andere landen anders worden gemaakt en het subsidiĆ«ren van industrie eerder gemeengoed is dan uitzondering, en dus oneerlijke concurrentie. Er zijn door de SP zelfs nog schriftelijke vragen aan het kabinet gesteld met betrekking tot het faillissement van deze fabriek ( voor de liefhebber; link onderaan deze blog). Het geeft in ieder weer dat er ook keuzes zijn in beleid, dat geldt eigenlijk voor alle beleidsonderwerpen, of het gaat over vluchtelingen/asielzoekers, over accijnzen, sociaal beleid/uitkeringen of anderszins; het zijn allemaal politieke keuzes. En gekozen is er de laatste jaren veel te weinig en met dit minderheidskabinet gaat dat niet beter worden. Jetten heeft een andere premier naast zich en hij laat dat gebeuren. “Het kan wel” zei hij nog voor de verkiezingen en waarschijnlijk dacht hij het ook. Na een, door de VVD, georkestreerde rel, die later op onwaarheid bleek te berusten, werd Hans Weijers weg gewerkt als informateur en bleef alleen Buma over als informateur, dit rechtse minderheidskabinet ten gevolge. Waardeloos gedrag van Jetten die, verblindt door de nieuwe machtspositie,zijn kritisch vermogen kwijt lijkt en meedobbert op de VVD dansa die alleen lijkt te regeren. Alles, maar dan ook alles ademt VVD beleid. Van hun standpunt uit doen ze het goed, vanuit de gemiddelde D66 kiezer, en alles links daarvan, smaakt het heel zuur. D66 is verworden tot een papieren tijger die niets in te brengen heeft.





