Het leven bestaat uit een constante stroom van afscheid nemen, dat gevoel kan je weleens overkomen. Met de jaren zijn er steeds meer dingen die je niet meer kan, die fysiek onmogelijk worden en daar helpen allerlei ziektes zeker niet bij. Zo heb ik gisteren de laatste keer mijn
eigen tanden gepoetst en dat was ook weer een moment van afscheid nemen. Doordat ik een ziekte heb die nogal agressieve medicatie vereist is mijn gebit in de jaren van een goed gebit langzaam vergaan tot een fietsenrek. Alleen het front van het gebit leek nog wat maar de rest was brandhout. En omdat ik een behandeling moet ondergaan die een mond en gebit vereist die Tadellos of Einwandfrei is zouden de Oosterburen zeggen, er mag dus niets aan mankeren, geen enkele ontsteking, hoe klein ook, leveren een verhoogd risico op ( zeer pijnlijke) kaaknecrose, het is maar dat je het weet. Maar goed, afscheid genomen dus en de nu, tijdelijke, ongemakken voor lief nemend, gaan we weer een nieuwe fase in. Het afscheid nemen viel me toch nog zwaar want ik was altijd best wel een beetje trots op mijn gebit dat, voordat ik medicatie ging gebruiken, sterk en mooi was. Dat heb ik nu in de loop van de jaren los moeten laten met de laatste behandeling tot gevolg. Zoals ik al zei, een constante stroom van afscheid nemen en dat zal niet veel anders worden weet en vrees ik. Die vrees is natuurlijk niet ongegrond maar het moet ook niet je leven gaan beheersen want dan wordt het ziek zijn je persoonlijkheid en daar wil ik voorlopig nog niet aan. Die tijd komt misschien nog wel. Dat je dagelijkse leven beheerst wordt door ziekte en narigheid. Er is nu nog steeds een ander leven waar heel veel plezier en een best wel drukke en leuke agenda het leven betekenisvol maakt. Dat is voor mij heel belangrijk en voor mezelf heb ik altijd een paar doelen heb, of meer een paar stippen op de horizon. Als het lukt, en we komen er toe, hartstikke mooi. Als het om een of andere reden niet lukt, jammer dan. Blijft het in het vat of het verdwijnt naar de achtergrond. Je kan ook niet alles hebben.Eigenlijk is het geen topic voor mij maar er komt weer eens een hittegolf op ons af en dat is wel iets wat me kan bezig houden. Niet voor ons, wij verschuilen ons wel in de eigen hut maar voor iedereen die er wel op uit moet, naar school of werk. Werk is soms lastig omdat bepaalde mensen altijd zullen moeten werken maar er moet echt meer naar gekeken worden want dit gaan we vaker beleven. In de ons omringende landen gaan scholen gewoon dicht, ga zwemmen of in ieder geval verkoeling zoeken. Met die temperaturen wordt het op school toch niets. De Calvinistische houding dat alles altijd maar door moet gaan ongeacht de omstandigheden is niet meer van deze tijd. Niet voor niets in Spanje en andere landen steeds meer siësta om niet op het heetst van de dag te moeten werken of naar school te gaan. Kan Nederland een voorbeeld aan nemen. Of dat gebeurd; denk het niet, zal vast niet de laatste keer zijn dat het dagelijkse leven gewoon zijn gang moet gaan.

























