dinsdag 1 januari 2013

Vuurwerkgoeroe

Het moet me van het hart, hoe ouder ik wordthoe minder ik heb met vuurwerk. Nu hebben sinds jaar en dag een vuurwerkgoeroein onze gemeente. Een man die als een moderne Don Quichotte strijd tegenvuurwerk met Oud en Nieuw. Meestal wordt ie zo rond de jaarwisseling wel weervoor een praatje, commentaartje of een reportage over vuurwerk benadert door deregionale pers. Dat is ook zijn bedoeling, zo is mijn indruk, hij geniet vandeze aandacht die hem wat meer gewicht en wat meer cachet en gezag moetverlenen.
Het is dit jaar weer wat ernstigerdan voorgaande jaren, er is nu een weekend voor de viering van Oud en Nieuw, ofdat er mee te maken heeft, het knalt in ieder geval meer. Vraag is alleen hoeje dat soort van indruk, dat gevoel, handen en voeten geeft. De moderne DonQuichotte ernaar vragend had hij ook geen antwoord, en buiten zijn ongetwijfeldnobele motieven is het ook het meest veilige onderwerp om iets van te vinden.In het dagelijks werk van deze moderne Don Quichotte wel zo handig om iets tevinden van een onderwerp waaraan niemand een buil zal vallen en die bovendiennogal vluchtig is, want na die paar laatste dagen van het jaar is de discussieweer afgelopen. Hooguit een aantal hoogwaardigheidsbekleders probeert in denieuwjaarstoespraak nog eens wat en dooft het weer, tot na de volgende Kerst.
Dat vind onze Don Quichotte ookniet erg, altijd weer een leuk onderwerp voor de lokale en regionale pers, enhet eindigt ook weer zo snel als het komt.
Waarom ik er toch een punt vanmaak is dat ie alleen maar waarschuwt, hij zegt niet iets van"tien jaar degevangenis in als je vuurwerk gebruikt" ( ik noem maar iets). Nee, datdoet ie niet. Hij is er er de man naar om, en dat gaat een keer gebeuren metsteeds zwaarder wordend vuurwerk, als de eerste dode is gevallen, gaat roepen:"ziet u wel, ik heb altijd al gezegd, het is veel te gevaarlijk". Hetgelijk achteraf wordt door deze houding een selfforfilling prophecy, een toekomstgedachtedie zichzelf ontvouwt en waarvan je dan hoeft te roepen dat je het altijd alwist. Ben dan eens wat moediger en eis levenslang voor elk rotje en elkevuurpijl die wordt afgestoken. Dan ben je, wat mij betreft, pas een echte Don Quichotte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten