Nederland
is in de ban van een beetje winter, en gelijk is het mis. Nadat er gisteren
melding werd gemaakt van de meeste files ooit, in totaal meer dan 1000 km, moest
ik terugdenken aan die dag in november. In 2005 was de sneeuw niet zoals nu in
het westen gevallen maar vooral in het Oosten en met name de Veluwe werd zwaar
getroffen. Wat een toestand was het toen. De A50 van Arnhem tot Apeldoorn
helemaal tot stilstand gekomen door vrachtwagens die de heuvel bij Terlet niet
meer opkonden. Hele nacht in de sneeuw en de kou gestaan, soep en dekens van de
gezamenlijke hulpdiensten. Tegen 6u in de ochtend waren de grootste problemen
voorbij. Geen treinen, noodopvang en alle ellende van dien.
Hieronder
een samenvatting van het KNMI;
Een aantal leuke weetjes over
die dag;
De vrijdag met het
verkeersinfarct en het weeralarm was in De Bilt de
"donkerste" sinds het begin van de metingen in 1957. Het
KNMI registreerde op 25 november 2005 een globale straling van slechts 7 Joules
per vierkante centimeter.
Veel sneeuw in oostelijke helft
Tussen 25 en 27 november is er vooral in het oosten nog veel sneeuw gevallen. Zondagochtend 27 november lag er op de Veluwe en in Twente meer dan 20 cm, in de Achterhoek circa 15 cm.
Tussen 25 en 27 november is er vooral in het oosten nog veel sneeuw gevallen. Zondagochtend 27 november lag er op de Veluwe en in Twente meer dan 20 cm, in de Achterhoek circa 15 cm.
Verkeersinfarct
Vrijdag 25 november leidde het slechte weer tot een verkeersinfarct en de drukste avondspits ooit. Door de hevige (natte) sneeuwval waren ook veel takken afgebroken wat extra groot gevaar opleverde. Staatsbosbeheer waarschuwde wandelaars die de Veluwse bossen introkken. In grote delen van het land kwam het openbaar vervoer tijdelijk tot stilstand. Bovendien waren er stroomstoringen onder meer door blikseminslag.
Vrijdag 25 november leidde het slechte weer tot een verkeersinfarct en de drukste avondspits ooit. Door de hevige (natte) sneeuwval waren ook veel takken afgebroken wat extra groot gevaar opleverde. Staatsbosbeheer waarschuwde wandelaars die de Veluwse bossen introkken. In grote delen van het land kwam het openbaar vervoer tijdelijk tot stilstand. Bovendien waren er stroomstoringen onder meer door blikseminslag.
Kijk
dat noem ik winterweer op zijn Hollands. Totaal onvoorbereid storten we ons
jaar op jaar weer de winter in om erna flink te zeuren dat de ander niet was
voorbereid. Het KNMI, Rijkswaterstaat, de gemeente, de NS, het maakt niet uit,
zij hadden beter moeten weten of doen. De Nederlander is lui in dat opzicht en
wil eigenlijk geheel verwarmd van zijn voordeur naar de geheel ontdooide auto
die hem via een schone weg voert naar een geheel ontdooide bestemming waar ie, als
het even kan, ook zijn paraplu niet tevoorschijn hoeft te halen. Daarbij
vergeet ik nog dat de Nederlander natuurlijk ook een vrije weg wil, geen files
en geen anderen om zich heen behalve om het gezellig en leuk te hebben. Zo
komen we de winter door en gaan dan in de voorjaarsvakantie naar de rimboe die
Oostenrijk, Zwitserland of in de Franse Alpen is gelegen afreist. Mijn moeder,
en wiens moeder niet vertelde altijd al dat dit soort zoete broodjes niet gebakken
worden. Dus laten we ons jaar op jaar verrassen door een invallende winter.
Geen regelingen over werk of school bij ernstige weersomstandigheden, wel
minder treinen ( hè??) maar verder geen andere voorbereidingen dan strooien op
de weg en daar houd het mee op. De enige nieuwe, schijnveilige, manier van
autorijden gaat met winterbanden. Niet dat dit minder veilig is maar het is ook
niet het ei van Columbus want voorzichtigheid is de grootste troef die je kan hebben
bij winterweer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten