donderdag 29 november 2012

Donderdagen



Bijzondere dagen, de meestal laatste, donderdag van de maand. Deze week al lichtelijke onrust te bespeuren bij mijn collega fractiegenoten. Onrust over wat er vanavond op het toneel gebracht moet gaan worden. Een vreemd soort van spanning bouwt zich op die het best te vergelijken is met een belangrijke sportwedstrijd die je moet spelen. Je weet wat er gaat komen alleen je weet het verloop en de afloop van de wedstrijd niet. Dat hangt mede af van je eigen presteren. Eerder vergeleek ik de raadszaal en de raadsvergadering al eens met een theater maar de metafoor van een sportwedstrijd vind ik ook wel treffend, zeker als je nu of voor mij vroeger, veel aan sport gedaan hebt.
Deze week wordt dan ook bepaald door de wedstrijd van vanavond die een vreemde afloop kan hebben en misschien wordt het toch ook gewoon een routine potje. Dat je dat nu, een paar uur voor de wedstrijd nog niet weet bouwt in zich al spanning op. Alle scenario’s over een mogelijk verloop van de wedstrijd doemen op. Zullen je tegenstanders in vorm zijn, ben jezelf in vorm, hoe wordt het spel opgevat, ruw, netjes, fairplay? Het maakt of breekt de wedstrijd.
Dat gaat zo elke maand weer, of je nu een spannende wedstrijd verwacht of juist niet, de spanning blijft. Als je het lang genoeg beleefd is het op een gegeven moment een gemis als je die spanning niet meer hebt en verlang je ernaar. Kan het niet snel genoeg komen of duurt het altijd te lang voordat het er weer is. Helaas voor de aan spanning verslaafden, ook die spanning wordt op ene gegeven moment routine en is de kick eraf. Dan is het zoeken naar iets nieuws, iets uitdagends, waar je je routine kwijt kunt en ik denk dat zelf gevonden te hebben in de coaching, en het backup zijn voor de fractiegenoten. Kennis overdragen en uiteindelijk een keer wegwezen. Zover is het nog niet, in de dynamiek van het samenspel tussen fractie en fractievoorzitter en andere fracties is nog veel te beleven. Graag had ik in dit kader ook het woord dynamiek gebruikt in de relatie tot een college maar die zie ik niet, en die komt er niet in deze bezetting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten