Blijven natuurlijk de professionals
die niet eens meer weten waarom ze ooit aan die klus of dat vak begonnen zijn,
hopeloos verloren zeg ik. Die kunnen waarschuwingen krijgen van klanten, van
personeel, van patiënten, van cliënten, van burgers, etc.. Maar zij, die
professionals, denken altijd dat het bij de ander ligt. Het ligt aan de klant,
de burger, personeel, cliënten, etc. dat
ze geen passie meer voelen voor hun vak, er geen vreugde meer aan beleven.Als een arts in een onbewaakt ogenblik zich laat ontvallen dat; “als ze weer dag en nacht verantwoordelijk worden voor hun patiënten” ( bijvoorbeeld als de huisartsenposten zouden worden opgeheven), hij/zij ermee ophoudt. Tenenkrommend een dergelijke uitspraak, onbewust gedaan vermoed ik maar zo, hoop ik eigenlijk ook. De passie is weg, die arts heeft er eigenlijk geen zin meer in maar durft zichzelf niet in de ogen te kijken en denken; waar ben ik nu helemaal mee bezig? Die spiegel ontbreekt ook vaak in zelfstandige beroepen, of je nu zoals ik maatschappelijk werker was of je bent advocaat; die noodzakelijke spiegel houden we onszelf maar ongaarne voor. Soms schrik je teveel van wat je in de spiegel ziet, figuurlijk dan voor de goede verstaander. Verplichtingen binnen beroepsgroepen kan heel erg helpen, het manco is en blijft altijd; het kost tijd en die tijd gaat ten koste van veel. De noodzakelijke administratie, van tijd voor het primaire proces( het repareren, van de auto, de mens, de zaak, uw dossier, etc.).
Toch zou ik ervoor zijn; een
verplichte passiecheck. Het maakt de kwaliteit van de professional zoveel
aangenamer, de professional heeft er zin en dat merkt u ook, als klant, burger,
cliënt, patiënt. Doen dus maar, we zadelen het kabinet met een mooie opdracht op; Passie of Eruit
Nog drie dagen en nachten en dan is het weer voorbij;
stemmen op/ voor de Top 2000; http://top2012.radio2.nl/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten