donderdag 25 juli 2013

Rekening

Maandag berichtte ik u al over mijn verblijf bij de garage, in ieder geval, de auto was er om onder handen genomen te worden. Nu was het eerder altijd zo dat je bij een bepaalde kilometerstand naar de garage moest voor doorsmeren en olie verversen. Die tijden liggen al wat achter ons. Nu vertelt de boordcomputer wanneer de garage bezocht moet worden. De reden ervan blijft dan wat vaag want het enige dat ik weet is dat de service intervallen enorm zijn. 15000km voor een kleine beurt en 30000 voor wat we eerder een grote beurt noemden. Tussentijds kan echter de boordcomputer vinden dat er een bezoek aan de garage moet worden afgelegd maar waarom vertelt ie niet. Zo ook nu en terwijl hij meestal vanaf 3000 km begint af te tellen was dat nu vanaf 1100 km. Vreemd en het zal allemaal wel, ik toch met de auto naar de garage en met een schuin oog op de werkplaats zie ik een jong gastje de auto onder handen nemen. Er wordt een beetje gekeken, de olie wordt ververst en vervolgens zie ik hem wel dertig keer met zijn hoofd onder de motorkap verdwijnen. Bijna twee en een half uur duurt de klus waarvan je dan denkt; wat is er nu gebeurd?
In vroegere tijden waren de garages wat slimmer ( misschien hoor) en waren ze hard aan je auto aan het werk, als het een beetje meezat met veel lawaai en gedoe. Mannetje erbij, ook even meekijken. Nou meneer, het moet toch maar anders; heeft u nog een half uurtje? Dan reed je weg in de auto en waren de pedalen net anders afgesteld, de handrem bijgesteld; in ieder geval voelde je bij het rijden dat er mensen aan gewerkt hadden, dat is wat ik bedoel met slimmigheid. 
Maandag stap ik na de service in de auto en je merkt eigenlijk niets, behalve dat de jonge monteur wel veel met de laptop aan de auto gewerkt heeft maar vergeten is de interval bij te stellen.
Service Jetzt staat er te lezen als ik de auto wil starten. Auto weer uit, sleutel eruit en de procedure opnieuw maar het helpt niet; Service Jetzt. Dat betekent opnieuw de auto uit en richting de servicebalie om te melden dat hij na een verblijf van twee en een half uur, met de sleutels twee minuten in mijn bezit alweer om een service vraagt. Dat lijkt me toch wat veel van het goede en de jonge monteur legt opnieuw de laptop aan de auto en vernadert de service interval.
Nu weet ik dat iedereen wat verdienen moet maar de vandaag toegestuurde rekening maakt bijna dat de auto met een gouden randje had moeten worden afgeleverd. Het is niet normaal meer, en dat voor wat wij eerder een kleine beurt noemden. Kleine beurt, grote rekening. Opnieuw bekruipt me het gevoel dat ik moet gaan omzien naar een andere garage. Dat dilemma zal wel voortduren tot aan de volgende melding; service in 3000 km.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten