donderdag 26 juli 2012

Prijzen

Vandaag even wat noodzakelijke inkopen gedaan, zo moest er nodig een nieuw telefoontoestel komen want de oude is versleten en "op" heet het dan ( hoe dat komt; ik noem geen namen). De oude begon ook kuren te vertonen maar na een gebruik van 10 jaar heeft deze een record gesteld. Goed, op naar de winkel, na eerst op internet wat te hebben rondgeneusd. Eerst maar even naar de dierenwinkel, zo noemen wij zo´n zaak, we komen eigenlijk alleen om er voer te halen maar dat terzijde. Het is een aardige winkel met personeel waarin men probeert te doen of ze je herkennen. Bijna amicaal maar net niet. Gelukkig heeft mijn eega sinds dertig jaar geen tijd voor shopping gedrag (heeft ze ook bijna nooit, ja ik ben een gelukkig man) dus door naar de volgende winkel.
Niet zo'n uitgesproken phone-shop maar wel een winkel waar je ze kunt kopen. Van alles wel wat en nog wat meer. De verkoper, aardige jongen daar niet van, heeft ook overal verstand van. Of je nu een vraag hebt over een koelkast, een televisie of een laptop, overal een antwoord op, echt waar. We staan heel even te kijken naar de een huistelefoon of daar komt een verkoper opdagen. Of ie helpen kan, nou; we hopen van wel eerlijk gezegd want we zijn niet van die doorgewinterde shoppers. Na een aantal modellen bekeken te hebben elimineert de verkoper handig een aantal opties omdat de betreffende telefoons ze niet voorradig hebben.
Tenslotte blijft er, heel overzichtelijk, de keus tussen twee verschillend vormgegeven telefoons, qua functies is er bijna geen verschil. Wel qua prijs maarde telefoon is in dit huishouden een terecht belangrijk consumentenartikel en dus gaan we de economie bijstaan en smijten er een paar extra Euro's tegenaan.
Bij de kassa gekomen wil ik gaan afrekenen vraagt mijn partner in crime aan de verkoper; heeft u ook een borstelstuk voor een stofzuiger. Nou die had ie wel; voor dat en dat merk en twee tellen later kwam ie terug met een borstelstuk. Ja, dat is 'm zegt mijn eega sinds dertig jaar tegen mij en de verkoper. Nou dat had ik ook gezien, dus ik vraag nog heel leep aan de verkoper; Quanta costa? Wat kost het? Hij begreep de opmerking direct; nou wel een beetje prijzig mevrouw zegt hij tegen mijn eega sinds dertig jaar, en noemt een bedrag die ruwweg een derde is van de prijs van een nieuwe. 
Dat is zelfs haar te gortig en heeft geen bedenktijd nodig om te zeggen, nou nee, bij nader inzien is ie nog heel goed zelfs. Nee hoor; we lieten ons afschepen met een namaak, die kwalitatief wel veel minder is maar waar ik er gelijk vijf van kon kopen voor diezelfde prijs.
Het is wat; hebben we nu geld bespaard of geld over de balk gegooid, de tijd zal het leren, en omdat het tot woord van het jaar is bevordert zeg ik; afwachten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten