zaterdag 7 juni 2014

Oranje


Sinds een dag of wat begint de straat ineens Oranje te kleuren. Vlaggetjes gaan de straat over, komen de huizen uit en grote vlaggen moet het geheel nog verder opwaarderen. Zelf heb ik er niet zo'n zin in, nog. Dat komt misschien ook wel door het verwachtingsmangement van mezelf. Dat is BoBo-taal om te zeggen dat ik er eigenlijk geen vertrouwen in heb. Het geeft allemaal geen vertrouwen, veel minder dan vier jaar geleden en als we de geschiedenis bekijken laat dat niet veel anders zien. Het elftal wat in '88 zo glorieus Europees kampioen werd ging bij de WK in Italië in 1990 helemaal af. Door een wondertje kwamen we nog in de achtste finale hoewel het spel er geen aanleiding voor gaf. 1-1 tegen Egypte en Ierland en een 0-0 tegen Engeland was eigenlijk al een beschamende vertoning en toen moesten we in de achtste finale tegen de Duitsers. Het is de wedstrijd waarin Frank Rijkaard ( van wie ik overigens een groot bewonderaar ben) omgedoopt werd tot chico Lama en samen met de gehate Völler met een rode kaart van het veld ging. Wat een waardeloos toernooi, ook onder de bezielende leiding van ene Beenhakker, toen een begenadigd coach die er geen elftal van wist te maken. Nu gaan we dus na een goed WK in 2010 en een desastreus verlopen EK( 0-1 verloren van Denemarken, en met 2-1 verloren van Portugal en Duitsland, exit Bert van Marwijk) weer naar een WK. Met ene meneer van Gaal, die met het hoofd van een verlopen bokser de mannen moet motiveren in de wetenschap hierna te vertrekken naar Manchester United. U begrijpt, ik heb het niet zo met Louis, te arrogant, te betweterend en teveel de leraar die de anderen allemaal maar dom vind. Daar hou ik niet van, van dat soort mensen heb ik het niet zo mee. Nu las ik overigens dat zijn appartement in de hoofdstad te huur is ( i.v.m. het vertrek naar Manchester) voor een bedragje van 5000 Euro in de maand en het appartement schijnt uit elkaar te spatten van decadentie. Nou ik verwacht daar dus helemaal niets van en misschien dat individuele spelers als Robben en van Persie het Nederlands elftal nog naar een volgende ronde brengen. Eerlijk gezegd zie ik het niet gebeuren. De coach mag dan achterover slaan van arrogantie, het is ook om onzekerheid te verbergen want als je nu nog met speelwijzen aan het knoeien bent dan ben je te laat. 4-4-2, 3-5-2, en nog een aantal getallen gaan door de rijen van Oranje en Louis zal het wel uitleggen waarom. Het elftal had allang moeten staan, nu nog experimenteren. Het gebeurd wel en daarom ben ik niet enthousiast met de vlaggen en vlaggetjes. Het spelschema is gedownload en ik zie dat Oranje begint tegen Spanje, de dertiende juni, om 21u Nederlandse tijd. Voor iedereen die het weten wil; het vrijdag de dertiende. Ik ben niet bijgelovig maar dat had toch wel anders gekund. Nou ja; voor de Spanjaarden is het ook vrijdag de dertiende. En die vlaggetjes; ik denk dat ze nog even moeten wachten voor ze het zonlicht gaan zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten