vrijdag 6 juni 2014

Kiezen, maar dan anders


Even over de Blog van gisteren, of eigenlijk niet zozeer de Blog als de foto die er ter illustratie bij geplaatst is. De Blog ging over tandartsen en wat er ik ervan vind. Nu vind ik dit kunststuk bij uitstek lijken op een kies met wortels. Hij staat in Doetinchem en omdat we toch lekker bezig zijn; hij is gemaakt door Lars Spuybroek (architect) en Q.S. Serafijn (beeldend kunstenaar) in opdracht van de Gemeente Doetinchem, verandert van kleur afhankelijk van de gemoedstoestand van de inwoners van Doetinchem ( Wikipedia). Nu schijnt het een hart te zijn die dus de emotionele toestand van de Doetinchemmers weergeeft, althans van een deel van de Doetinchemmers. Via een website wordt de toestand van een aantal mensen gevolgd die dan door een kleur van het kunstwerk aangeeft hoe de toestand van de Doetinchemmers is. Nou bar interessant allemaal, wel leuk overigens ( ben er wel een beetje jaloers op) dat de kunstenaar zelf heeft aan gegeven dat dit een hart moet voorstellen. Zelf weet ik niet beter, en ik heb er heel wat keren langs heen gereden, dat het een soort van kies moest voorstellen. De kunstenaar zegt meestal dat je zelf in een kunstwerk mag zien wat je erin ziet. Door het gedoe erom heen met de website, het panel enz. is blijkbaar beslist; het is een hart, een groot op zijn kop staand hart. Nu ben ik iemand van de grote massa; niet dat ik van grote massa's houd maar ik ben Jan Doorsnee zullen we maar zeggen, Jan Modaal zo u wil alhoewel dat weer iets anders aanduidt. En deze Jan Modaal zegt dat van iedere 1000 Nederlanders er 990 zullen zeggen; dit is een kies. Verder lekker onbelangrijk maar ik wil het wel even neerzetten hoe ik dat zie, bij deze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten