woensdag 28 mei 2014

Kermis

De dag voor Hemelvaart is het vandaag en je merkt dat iedereen aan het toewerken naar het feestweekend. Het is regenachtig weer en dus is deze week de avondvierdaagse en de kermis in het dorp. Zo gaat het al sinds jaar en dag. Deze week is of enorm warm en zonnig of het is zoals nu, koel en nat.  Op zondag wordt de week traditioneel afgesloten door een vuurwerkshow en dat is de laatste jaren het enige wat ik van de kermis zie.
Nu denk ik dat we de komende jaren weer vaker naar de kermis gaan, al was het maar met de kleinzoons. Dat is natuurlijk wel leuk en geeft weer een andere dimensie, zoals alles waar de jongens bij betrokken zijn een andere dimensie krijgt. Daarover zal ik u nu niet lastig vallen want dat doe ik vaak genoeg denk ik. 
In de verre kennissenkring hebben we iemand die het heeft met kermissen. Ook stad en land, en eigenlijk Europa afreist om ze te bezoeken. Daar langzaam een soort van expert in is geworden en die op internet een beetje van die kennis deelt. Op social media is hij ook te vinden en wonderlijk genoeg is de halve kermiswereld met hem bevriend, werkelijk uit alle landen van Europa zijn ze bevriend met hem. 
Wat hij van onze kermis vind heb ik nooit gevraagd maar ik vermoed dat ik een volgend soort antwoord ga krijgen; je hebt kermissen en kermissen. De ene soort kermis is zoals die bij ons; een gezellige boerenkermis die vooral om het bier drinken gaat en elkaar ontmoeten, 1x per jaar en dan is de kermis weer voorbij. Dan zijn er de stadskermissen en die zijn natuurlijk veel interessanter want die trekken de nieuwste attracties, want die moeten hun geld in korte tijd terug verdienen. Die zoeken het grote publiek op, zo is in Nederland de kermis in Tilburg de grootste van het land. Al het nieuws is daar te vinden, er staan ook attracties uit het buitenland. Maar hij, die vage kennis, gaat ook naar het buitenland om attracties in Duitsland, Frankrijk, Spanje, enz. te bekijken. Ja daarmee wordt je een echte connaisseur en verdien je krediet in die wereld, en daarbuiten dus.
In ons dorp is het al interessant als een redelijk grote attractie komt binnen gereden, zie de foto.

Hoe het weekend verder gaat verlopen heb ik nog geen idee van maar als het goed is gaan we morgen de stoomtrein achtervolgend ie door ons dorp loopt, de jongens gaan mee en daarvan moeten we natuurlijk foto's maken want ze zijn dol op treinen en stoomtreinen in het bijzonder. Hoezo krijgt de stoomtrein ineens een andere dimensie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten