vrijdag 1 maart 2013

Vitesse vandaag

Theo Bos
Theo Bos is overleden, het eerste wat mijn jongste meldde vanochtend nadat ik de huiskamer binnenkwam. Niet begrijpend zei ik nog Theo Bos? De wielrenner schoot eerst door mijn gedachten, dat is nogal eens gebeurd met wielrenners in het verleden. Dat gebeurd natuurlijk door alle lagen heen maar een tijdje was de nadruk bij voetballers die hartproblemen hadden maar ook bij wielrenners, overigens meestal net nadat ze gestopt waren maar ook tijdens de actieve periode. Even gegoogled of mijn vooronderstelling juist was en helaas, dat is zo. Alessio Galletti, Bruno Neves, Geert De Vlaeminck, Connie Meijer om zo maar eens een aantal namen van wielrenners/sters te noemen.
Nee, zei mijn jongste, Theo Bos van Vitesse en meteen wist ik het weer. Al langer ziek en lijdend aan een vorm van kanker. Uit de tijd van Aalbers en Sturing bij Vitesse. Begonnen op Nieuw Monnikehuize. Nog in het staartje van zijn actieve carrière Gelredome mee gemaakt en later als trainer uiteraard. Oud Vitesse heeft wel een aantal roemruchte namen gehad, hebben er gespeeld kan ik beter zeggen en voor relatief weinigen geldt dat ze Arnhemmer van geboorte zijn; Glenn Helder,Theo Bos, Edward Sturing Philip Cocu, Hans van Arum, John vd Brom, Patrick Ax en anderen.

Hommelseweg, vroeger
Nu is Vitesse natuurlijk een roemrijke club en iemand die in het rijtje thuis hoort is Henk Bosveld, bijnaam en beter bekend als Charly Bosveld,  Na zijn voetbalcarrière; sportzaak Bosveld aan de van Muijlwijkstraat in Arnhem. Hij had een vaste supporter die aan het bovenste deel van de Hommelseweg te Arnhem een sigarenzaak bestierde. Aardige man, ( Leenders, dacht ik) kan ik me herinneren, grappig, trots op Vitesse want er hing een soort schild, een heel groot bord, boven de ingang van zijn zaak waarop de naam van Charly Bosveld voorkwam en een heel groot insigne van Vitesse. Charly Bosveld is in 1998 overleden.
Gisteren is dus Theo Bos overleden, als voetballer alleen gevoetbald bij Vitesse, en dat voor een geboren Nijmegenaar die hieraan de titel Mister Vitesse heeft overgehouden en waar de Zuidtribune van de Gelredome naar vernoemd is. Alleen maar bij Vitesse gevoetbald en heus niet omdat ze hem elders niet wilden hebben, kom er nog maar eens om, zo honkvast.
Het bizarre toeval wil dat ik vorige week heb afgesproken om een keer mee te gaan naar een wedstrijd van Vitesse, en dus ga ik vanavond. Op een moment dat Vitesse van slag zal zijn, in ieder geval een deel van het publiek uit zijn doen zal zijn, op zo'n moment ga ik voor het eerst naar een wedstrijd van Vitesse. Zelf bereid ik me voor op een avond met drama en hectiek, op een avond waarop Vitesse per sé zal willen winnen, voor de andere mister Vitesse, voor de andere Theo, voor Arnhem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten