donderdag 5 september 2013

Eenzijdig

De dagen verlopen volgens vast pandoer, in de ochtend naar ma en in de avond naar ma. Daartussen speelt zich nog iets van het gewone leven af. Boodschappen, soms een beetje schoonmaken, beetje schrijven, soms muziek luisteren, koken en zojuist de monteur van de centrale verwarming ontvangen die steeds meer kuren begint te vertonen. Het is de derde keer dit jaar dat een monteur is geweest voor onderhoud en/of reparatie. Het is maar zelden dat monteurs tegen ons zeggen, en misschien herkent u dat wel of is het u ook al eens opgevallen, dat zo’n monteur zegt;”dat heeft mijn vorige collega ( die ik waarschijnlijk niet ken) goed gedaan”. Het is bijna altijd het beschimpen van de vorige collega; dat had hij kunnen weten of kunnen zien. Soms komt er ook weleens; onbegrijpelijk hoe hij de boel zo heeft durven achterlaten. Zo ook vandaag; behalve de klacht waarvoor de monteur kwam merkte hij al snel op dat ook het expansievat stuk was. Onbegrijpelijk dat de vorige monteur dat niet heeft gemerkt want dat moet toen ook al zo zijn geweest.
Ik geloof de aanwezige monteur altijd en geef hem zeker gelijk. Er is voor mij ook geen enkele aanleiding om in discussie te gaan; ik heb van dit soort technische zaken een beetje basiskennis maar dan houd het op.
Dus in dit soort zaken is het altijd de laatste monteur die ik gesproken heb, die monteur heeft gelijk. Dat er weer een volgende komt die ook als zou hij iets diametraals beweren; de monteur heeft altijd gelijk. Behalve automonteurs maar daarover berichtte ik al eens tijdens mijn laatste bezoek aan de garage.
Voor sommige mensen is dat ook een tweede natuur en zelfs in de politiek kom je dat wel tegen; mensen die een mening hebben welke gebaseerd is op de laatste persoon die ze gesproken hebben. Dat maakt het lastig om inhoudelijk mee te praten, om afspraken mee te maken en maakt het zeker lastig om nu echt te weten wat diegene nu echt van iets vind. Of omdat wat ze vinden, wat ze nu vinden, omdat dat is omdat de laatste die ze gesproken hebben dat ook zo vindt.
Zoek het maar uit. Dat vind ik zelf nogal verwerpelijk en zeker als je uit ideologische overwegingen in of bij de politiek betrokken bent. Dat geldt dus niet voor die arme man die op zijn zolder geïnteresseerd staat te kijken naar een andere man die zijn verwarmingsketel onder handen neemt. Die heeft met zijn, van oorsprong Poolse, gebrom wat mij betreft volkomen gelijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten