Heeft u dat ook, die reclames die
over de beeldbuis komen en je weet niet wat voor product ze proberen te verkopen.
Heel vervelend en dat is misschien ook wel de bedoeling, het maakt niet uit wat
ze over je zeggen als ze maar iets over je zeggen. Zo luidt een oude
reclamewet. Of die wet nog opgaat waag ik te betwijfelen en ook in de vorige
eeuw ging dat niet altijd op.
Bekende automerken zijn ervoor
bestraft, iets was niet goed met een auto en zorgde ervoor dat de verkoop
inzakte en model uit productie. Er werd wel over gepraat maar niet tot gevolg
dat er meer auto's verkocht werden.
Als ze het maar over je hebben is
ook in de politiek nog wel een wet die vastgehouden wordt. Alleen gaat het dan
over de mensen. Meer in termen van houdbaarheid, ben je nog fris genoeg zou je
ook kunnen zeggen.
Zo wordt veel in betrekkingen
vertaald, niet meer in inhoud.
Als je iemand maar aardig vind, of
vind dat ie aardig oogt of op jou overkomt, dan ben je al een heel eind. Niet
meer teveel inhoud, veel te lastig en bovendien heb ik de Metro, de Spits of
een ander (flut)krantje als mijn dagelijkse nieuwsbron. Daar lees ik wel de inhoud
van het nieuws, en de achtergronden.
Vroeger is hier ca. 1968 |
Getuigt het nu van realiteitszin om
hierin mee te gaan, of is het vechten tegen de bierkaai als je anders wil en
vindt. In deze snelle en vluchtige wereld weet ik het niet meer. Er komt zoveel
informatie op mensen af dat dit een manier is om te filteren? Het kan
natuurlijk dat mensen realiteitsmoe worden en al het nieuws wat er dagelijks te
zien en te horen is zodanig filteren dat er alleen nog maar de hapklare brokjes
overblijven. De Telegraaf doet het er al jaren heel goed mee maar of het goed
is voor de volledigheid van berichtgeving geeft natuurlijk te denken.
Het is de tijd, en in een tijd dat
ik ouderen begeleidde in moeilijke periodes in hun leven had ik er het wel over
met hen. Hoe makkelijk de jeugd het heeft tegenwoordig, zoveel materialisme;
“ze hebben alles al en anders krijgen ze het”, meer dan eens gehoord. Als
tegenhanger wierp ik altijd op dat de tijd waarin ze opgroeien; snel, heel veel
informatie, er wordt heel veel van ze verwacht. Dat blijft me wel een beetje
bezig houden, begint vroeger beter te worden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten