zaterdag 15 december 2012

Gemist

Heb mezelf ook gemist gisteren maar geen tijd gehad en gemaakt. Kan gebeuren niet waar? 
Wat ik niet gemist heb is de golf van Kerstliedjes die ons overspoeld. Hoe het u vergaat weet ik niet maar ik kom er wel van in de Kerstsferen. Heerlijk, alle commercie ten spijt, ik vind het heerlijk. De eerste keer dat ik Fay Lovsky weer hoor met het enige liedje wat ik van haar ken, "Christmas was a friend of mine", dan slaat het wel toe. In navolging daarvan is het tijd voor Chris Rea, " Driving home for Christmas" en tot slot Jonah Lewie met zijn Cavalerie. Als die langskomen weet ik; het komt eraan. Het is tegenwoordig een natuurlijke opmaat naar de top 2000 en Kerstmis.
Zoals beloofd nog het lijstje met top Kerstnummers volgens uw schrijver dan, bij 10 hou ik op:
John & Yoko: Happy Xmas ( War is over) , standaardwerk van de John Lennon. Hoewel niet zo'n fan van de Beatles, ook net voor mijn tijd, is John Lennon wel iemand wiens muziek ik historisch vind, met name vanwege de songteksten en de insteek. Working Class Hero ( laatstelijk nog erg mooi gecoverd door Racoon) is zo' n voorbeeld maar in mijn top 20 voor de top 2000 het onvergetelijke Imagine.
Tot zover de wat minder commerciële kant, alhoewel Yoko er nog goed van eet, denk ik. Drie nummers heb ik u al gegeven die er bij horen.

Nu nog wat ramsj, zoals Wham met Last Christmas, achteraf wel lachwekkend hoe de boys nog proberen hun hetero zijn te benadrukken in de bijbehorende clip, op zijn Cliff Richards.
Slade met Merry Christmas, ook zo'n nummer. In de jaren zeventig vond ik dit wel een maffe band, de man met de hoge hoed, Nobby achternaam weet ik niet meer en dan een grote kleuter Dave Hill geloof ik. Bij een bezoek van Don Leo aan Dave Hill kon je zien dat hij nog steeds een Merry Christmas heeft maar dan het hele jaar door. Die heeft het er goed vanaf gebracht en woont in een groot landhuis samen met zijn moeder, ja. Leuk nummer van Slade en hoort tot de klassiekers rond Kerst. Mud met Lonely this Christmas zal ik ook niet vergeten.

Dan de goede doelen tegenwoordig rond de Kerst en in de Kerstgedachte: “Do They Know It’s Christmas” van Band Aid met de belangrijkste zangpartijen voor Freddy, ‘George Michael, Bono, Sting en iwe kent ‘m nog, Boy George. Eigenlijk de totale ramsj maar hoort er wel bij. De tegenhanger van de Engelse versie was USA for Africa met “We are the World”.  Ook omdat er steeds meer stemmen op staan die geen nieuwe nummers meer opnemen, bijvoorbeeld dhr M. Jackson en Ray Charles. Wel met Bruce, Paul Simon, Bob Dylan en Stevie Wonder, en meer natuurlijk. Teveel zoete saus, naar mijn smaak, heeft Quincy Jones over dit liedje gegoten.

Om niet oneindig te worden in de opsomming nu weer een hele mooie:
Avé Maria van Joan Baez, door deze "ras" Amerikaanse ( ras Amerikanen bestaan niet, meer dan enig ander volk smeltkroes van alle soorten en maten mensen, enige “ras”Amerikanen zijn de Natives, welke wij Indianen noemen) gezongen in het Duits. Opmerkelijke stem, niet alleen in dit nummer. Haar vader kwam van oorsprong uit Mexico en er zijn nogal wat liedjes in het Spaans opgenomen. Vanuit de basis de Flower Power uitgevonden en in zijn ultieme vorm, naar mijn bescheiden mening, dit nummer: "Commandante Che Guevara".



Ver van de Kerstgedachte geraakt inmiddels, alhoewel zelfs dat betrekkelijk is. Toch wil wel graag met de Kerstgedachte afsluiten; laatste oprisping van uw schrijver die dit nummer wel toepasselijk vind als slot van deze Blog. 
Daarom tot slot Queen met “Thank God, it’s Christmas”. Nummer 10 is het en daarmee voor dit jaar de lijst compleet, tot een andere Kerst. Hieronder volgt een bijzondere, samengestelde clip met wat laatste optredens van Freddy.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten