zaterdag 8 februari 2014

Spelen

Ben een beetje aan het kijken naar de net gestarte Olympische Spelen. Nederland wordt 1,2 en 3 op de 5 km voor heren, nu is er biathlon op. Een schiet- en skisport die in Nederland niet beoefend wordt. Op Duitsland kijk ik er weleens naar, moeilijke sport lijkt me. Ook de commentator uit Nederland merk ik al snel kijkt veel naar de Duitser.
Hij gebruikt nogal wat Germanismen, leuk om te horen maar het geeft ook iets vreemds, onbehagelijk zou ik bijna zeggen. Hij gaat ook uitleggen wat de sport precies voorstelt, hoe het werkt met de schietschijfjes. Voor voelt het alsof ze gaan uitleggen hoe het werkt bij het lange baan schaatsen, hoe de 500, 1500 en 5000 m gereden moeten worden. Dat wil je allang niet meer horen, ik niet in ieder geval.
Nou ja, dat zal wel meer gebeuren de komende dagen, zo vrees ik. Bij sporten als rodelen en skeleton zal het commentaar hopelijk anders zijn.
Overigens weleens gezien? Skeleton vindt ik zelf de meest opwindende van de wintersport, op een klein sleetje met je gezicht naar de baan en waanzinnig snel naar beneden. Wat een durf hebben die mannen en vrouwen!! Daar ga ik met genoegen naar kijken, en toch maar schakelen naar de Duitse zender, dat is het verstandigste. Daar spreken ze voor mij begrijpelijke taal en leggen een andere toon in de verslaggeving, heel mooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten