woensdag 5 februari 2014

Epos

Ben nog onder de indruk van een prachtige film, vorige week door de VPRO uitgezonden, en deze week in delen bekeken. Bijna de hele nacht want de film duurt ongeveer zes uur. Een epos zoals ze in Nederland niet kunnen maken.
Ergens lijkt het wel op het epos Heimat van Duitse origine en meer dan 100 uur.
Van andere orde maar toch heel mooi is deze film: "La Meglio Gioventù". Heel mooi gemaakt en het laat Italië zien in een tijdsbestek van de jaren vijftig/zestig tot de huidige tijd.
Van alles komt langs: een watersnoodramp in Florence, de rode brigades, de maffia enzovoort. De rode draad loopt langs een van de broers die in de psychiatrie van die tijd werkt en betrokken raakt bij de stroming antipsychiatrie die in Italië sterk is geworden.
Het geeft een, voor die tijd reële, schets van de werkelijkheid van die dagen met alle uitwassen.
In hele mooie beelden gefilmd, een echte aanrader voor wie deze film nog niet gezien heeft.

Blijft over de vraag: waarom kende ik deze film niet en waarom besluit ik om deze zeseneenhalf uur durende film op te nemen? Het antwoord blijf ik mezelf op beide vragen schuldig, ik weet het niet. Wat ik wel weet dat ik erg fan ben van vooral Duitse en Britse detectives, of Krimi's in het Duits uiteraard. Dat ik ook fan ben van deze enorme lange films die een epos heetten. Waar de Duitsers bijna over de top gaan met hun Heimat, ook een geweldig maar wel erg lang epos, daar hebben de Italianen een voorbeeld gegeven hoe het ook kan. Het fijne is, het andere Klinkertje wil deze film ook kijken, dus binnenkort ga ik er nog een keer van genieten, en dan misschien ook de laatste delen van Heimat er maar achteraan. Inmiddels alweer een aantal jaren geleden vielen we binnen bij de tweede of derde serie. Hoe het begon, daar moeten we nog naar kijken, mooie aanleiding nu.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten