woensdag 13 juni 2012

Geen Gein

Vandaag in Nieuwegein geweest, zoals al eerder aangekondigd, voor een wetenschappelijk medicijnonderzoek. Ja, het voldoet aan eigen criteria en bovendien Europees. Nee, niet EU maar gewoon een Europees onderzoek welke gevoerd wordt door de Duitsers. 
Mijn eega sinds 30 jaar was mee, en maar goed ook. Van al het gedoe was de bloeddruk te hoog en de hartslag te laag, hoe verzin je het. Kans was aanwezig dat ik de criteria vragen nog zou vergeten maar goed, de support dacht eraan en stelde de vragen. 

Europees onderzoek onder 1750 personen die dat medicijn krijgen verstrekt, daarvan 85 uit Nederland. Van de interviewster kon je de indruk krijgen dat er veel moeite was gedaan om die 85 bij elkaar te krijgen. Dat verbaasd dan toch weer. Hoeveel cliĆ«nten zouden ze behandelen in Nieuwegein, op jaarbasis een grove schatting van circa 3700 cliĆ«nten ( 15 per dag, x 50 weken), conservatief geschat lijkt me. Het gaat me er even om dat er slechts, als de indruk  juist was, 85 personen gevonden konden worden om aan het onderzoek mee te doen.
Risico te groot gevonden, je hebt kans dat een medicijn een half jaar eerder gestaakt wordt dan tot nu toe voor wenselijk wordt gehouden. Dat levert natuurlijk een zeker risico op. Het is misschien een beetje rare vergelijking maar ik vermoed dat je beter een week niet aan het verkeer kunt deelnemen. Dat risico lijkt me veel groter dan het risico wat nu gelopen wordt.

Zou het de mentaliteit zijn, ik win er niets bij ( hetgeen ook zo is) en daarom bekijk het allemaal maar; ik moet mijn gewone tabletten en aan mijn lijf geen polonaise.
Dat is op zich natuurlijk ieders recht maar 85 van 3700 is 4.3%, dat is wel weinig. Nu zijn er in het algemeen weinig mensen opgetogen als ze voor een Dotterbehandeling ( of soortgelijk) naar Nieuwegein mogen, ze staan niet in rotten van 3 opgesteld. De meesten zullen nog liever naar de tandarts gaan dan dit, maar hun leven, of tenminste de kwaliteit van hun leven, heeft hier onder te lijden gehad. 

De leidingen zijn verstopt en moeten open gehouden, eerst door te dotteren ( de leidingen oprekken ), een stukje buis erin om open te houden ( stent) en tot slot moet de smeerolie in goede conditie blijven, om de metafoor maar eens door te trekken. Goede smeerolie moet niet teveel cholesterol hebben, moet niet gaan stollen enzovoort. De stof die nu onderzocht wordt welke ervoor zorgt dat er niet gestold kan worden ( a la kaarsvet moet u maar denken). 
De metafoor gaat niet helemaal op maar voor enkelen onder u is het wellicht zo iets makkelijker te volgen wat er weer allemaal gebeurde in Nieuwegein, het was geen gein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten