dinsdag 22 mei 2012

Hollen of stilstaan

Het is hollen of stilstaan met het Nederlandse weer. Het is of te koud om buiten te zitten, lekker in de tuin, of; het is te warm om buiten te zitten, lekker in de tuin. 
Een tussenweg lijkt er niet te zijn. Het zal ook te maken hebben met de ligging van onze tuin, heel beschut en zo pal op het zuiden waardoor zo rond 11u de zon steeds meedogenlozer ons en onze tuin beschijnt. 
Tegen een meedogenloze zon helpt een alom gewaardeerd hulpmiddel als een parasol niet meer dan een ijslolly in de Sahara. Het is er wel maar dient geen enkel nut meer, de warmte is te doordringend. Zelfs als ik mijn best doe en een half uur "niets"doe, daardoor enige opwarming van de lichaamstemperatuur probeer tegen te gaan, is het nog te heet om buiten te blijven. 
Geen masochist zijnde verdwijn ik snel naar de koelte binnen, die blijft een aantal dagen hangen alvorens ook de warmte in huis toeslaat. Dan is het gedaan met het goede humeur over de eerder verwelkomde warmte en denk ik soms; was het maar weer winter.

Zwembad Waxweiler Deutschland
Het voordeel van kou boven warmte is natuurlijk duidelijk. Op de kou kun je jezelf kleden; een laagje kleding erbij, een shawl erbij, een muts op, bewegen, het helpt allemaal om warm te worden of warm te blijven in de kou. Tegen warmte is niets bestand want zodra de laatste hullen zijn gevallen en alleen nog een korte broek aan en in de blote bast, dan is het gebeurd. 
Dan helpt alleen tijdelijk een koude douche, naar een onverwarmd zwembad of geparkeerd blijven staan in de supermarkt met die enorme airco's, tot het teveel opvalt. 
Is het u trouwens ook opgevallen hoe koud supermarkten zijn tegenwoordig. 
Vroeger was dat, in mijn herinnering, alleen bij de slager het geval maar supermarkten lijken het patent op een koude winkel te hebben overgenomen. De onvermijdelijke zomers verkoudheden die hierbij horen zijn we alweer gewend. 
Zou dat Arbo technisch wel mogen, een dergelijk koude supermarkt voor het personeel, geen idee eigenlijk. 

Waarom de zomer, maar eigenlijk de lente het mooiste seizoen is voor mij, zijn de kleuren groen aan de bomen en struiken. De dagen worden langer en de zon is toch een levensbehoefte. Het leven lijkt altijd fleuriger als de zon schijnt, ik krijg er in ieder geval goeie zin van als in de ochtend de zon al schijnt. 
Het is alleen naarmate we verder richting zomer bewegen dat die hitte me gestolen kan worden. Vandaag is zo'n dag dat de hitte ( en dus niet het mooie weer) me gestolen kan worden, volgens mij moet ik nog even naar de supermarkt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten