Monaco is een ouderwets stratencircuit, de coureurs kunnen er niet inhalen.
Ik volg de sport al sinds de jaren 70, James Hunt, Emerson Fittipaldi en Gilles Villeneuve zijn zo wat namen uit die tijd. Prost was een tijdje mijn favoriet net als Alesi maar sinds de jaren '90 Schumacher. Het merk is altijd Ferrari gebleven.
Vorig jaar ben ik voor het eerst naar een wedstrijd geweest, een race bezocht, op één van de mooiste circuits: Spa-Francorchamps.
De reis erheen, 's ochtends in alle vroegte was al een belevenis op zich, hoe dichter je bij Spa in de buurt kwam, hoe meer mensen je zag die ook duidelijk op weg waren naar het circuit. Die ook probeerden mee te draaien met de vele Pk's die ze later voorgeschoteld zouden krijgen.
Spa-Francorchamps ligt in een typisch Ardennen/Eiffel dal; steil, groen en mooi. Het had de dagen ervoor nu en dan wat geregend en dat maakt het ook glad zoals ik later zou merken.
Na het bereiken van de van tevoren aan gegeven parkeerplaats is het een kilometer lopen alvorens je het circuit op kan. In het bezit van een staanplaatskaart zijn er diverse stukken langs het circuit waar je terecht kan. Het liefst een deel waar ook een grote videowall staat want dan zie je nog meer dan wat zich direct voor je afspeelt.Welke kant op? U kent mij enigszins dus werd de linkerkant gekozen. Na wat heuvels en dalen ( wat al een belevenis is zonder enige vorm van conditie) het punt bereikt wat wel mooi zou kunnen zijn ( voor de kenners; net voor de Busstop). Hier loopt de heuvel om op te zitten erg steil omhoog langs een zeer glibberig bergpaadje, maar wonder boven wonder het lukte en zittend op een richel die daarna zo'n drie meter naar beneden "viel" kon ook de videowall bekeken worden. Daar zittende was de conclusie al snel; zitten blijven de hele dag, ook een toiletbezoek zat er niet in want te steil om nog weer een keer naar beneden en boven te gaan. Het zal ook met de vlakke aard van ons eigen landschap te maken hebben maar zitten blijven bleef het devies.
Na een uurtje of twee begonnen de eerste races in andere klassen tot om 13.30u de eerste F1 langs kwam, eerst nog een paar maal door de Pit om vervolgens na de Busstop op de startlijn te verschijnen.
Na een uurtje of twee begonnen de eerste races in andere klassen tot om 13.30u de eerste F1 langs kwam, eerst nog een paar maal door de Pit om vervolgens na de Busstop op de startlijn te verschijnen.
Wat een beleving en belevenis. Wat een geluid ook vooral, het is met geen pen te beschrijven.
Morgen meer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten