Ha(l)lo
Voor diegenen die niets om Formule
1 geven, ga wat anders doen want dit interesseert je niets. Nou; wegwezen, hup.
Voor de liefhebbers; met jullie
wil ik het hebben over het komende seizoen die naar het schijnt vooral in het
teken staat van het volgend seizoen, Er dreigen doodsteken aan de sprot gegeven
te worden en zoveel i zeker; de fans vinden het niets. Na vele jaren van
maatregelen om de sport veiliger te maken ( de headneckrest, de smallere
banden, niet meer bijtanken, etc.) en dan heb ik het nog niet over de afschuwelijke
wijzigingen aan circuits zoals bij Hockenheim, Spa en Imola waar ze prachtige
bochten en lange afstandsstukken eruit hebben gesloopt en zijn bijna alle
circuits verworden tot Tilke circuits. Vreselijk dus want ik mis ze nog steeds
en als ik naar Hockenheim (Ost curve) kijk is het toch super jammer dat ze er
zo'n Mickey Mouse circuit van gemaakt hebben en waarom moest de Bus stop in Spa
verandert; juist zo'n gaaf en unieke bochtencombinatie. Maar nu dreigt er iets
anders wat erger is dan het waardeloze geluid van de F1 auto van tegenwoordig.
Er komt een Halo aan; een soort halfopen sluiting van de cockpit die moet dien
voor de veiligheid van de coureur. Die open Halo gaat i.v.m. met de veiligheid
uiteraard een gesloten Halo worden en tenslotte maken we er ook maar een dak
bovenop zodat we uitkomen bij een soort LeMans auto. Niet dat die niet mooi
zijn maar het mooie van de F1 is dat je de coureur ziet en hij ( en wie weet
zij) met bravoure en trots de elementen ( want bij een beetje regen wordt er
ook gereden Amerika) trotseert en een heroïsche strijd aangaat met risico's.
Jawel er zijn risico's en al jaren worden maatregelen genomen om die risico's
terug te nemen. Soms goed, soms minder maar nu gaan we echt een brug te ver. Nu
zijn er coureurs die het ding niets vinden en hoewel ik het zelden eens ben met
Hamilton vind hij het niets evenals een man als Hulkenberg. Hulde, lof en ga
vooral zo door mannen en trek je niets aan van iemand als Riciardo die het
stoerdoenerij vind. Voor mij getuigt het van watjesgedrag wat de laatste
beweert. Het gaat juist om het risico in de snelheid en de mogelijkheden van
coureur en auto. Als we dan toch veiliger willen ga dan toch vooral die cockpit
dicht maken en ja; het is ook een bepaald risico als je sneller rijdt dan 200
km, dus laten we dat ook vooral niet meer doen. Terugbrengen van risico's
voor coureurs heeft zijn grenzen; zij zullen, of ze willen of niet zou ik bijna
zeggen, in een auto moeten rijden op een circuit die het uiterste van man en
auto vergt. Die risico's zullen ze nemen, niet omdat ze ervoor betaald worden maar omdat het de sport een extra dimensie geeft. Ja Riciardo en anderen; die risico's moet je bereidt zijn te nemen en anders moet je een
andere sport gaan zoeken. Niet doen dus die Halo en graag weer meer ballen en
power in de auto's.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten