donderdag 17 maart 2016

Ha(l)lo


Voor diegenen die niets om Formule 1 geven, ga wat anders doen want dit interesseert je niets. Nou; wegwezen, hup.
Voor de liefhebbers; met jullie wil ik het hebben over het komende seizoen die naar het schijnt vooral in het teken staat van het volgend seizoen, Er dreigen doodsteken aan de sprot gegeven te worden en zoveel i zeker; de fans vinden het niets. Na vele jaren van maatregelen om de sport veiliger te maken ( de headneckrest, de smallere banden, niet meer bijtanken, etc.) en dan heb ik het nog niet over de afschuwelijke wijzigingen aan circuits zoals bij Hockenheim, Spa en Imola waar ze prachtige bochten en lange afstandsstukken eruit hebben gesloopt en zijn bijna alle circuits verworden tot Tilke circuits. Vreselijk dus want ik mis ze nog steeds en als ik naar Hockenheim (Ost curve) kijk is het toch super jammer dat ze er zo'n Mickey Mouse circuit van gemaakt hebben en waarom moest de Bus stop in Spa verandert; juist zo'n gaaf en unieke bochtencombinatie. Maar nu dreigt er iets anders wat erger is dan het waardeloze geluid van de F1 auto van tegenwoordig. Er komt een Halo aan; een soort halfopen sluiting van de cockpit die moet dien voor de veiligheid van de coureur. Die open Halo gaat i.v.m. met de veiligheid uiteraard een gesloten Halo worden en tenslotte maken we er ook maar een dak bovenop zodat we uitkomen bij een soort LeMans auto. Niet dat die niet mooi zijn maar het mooie van de F1 is dat je de coureur ziet en hij ( en wie weet zij) met bravoure en trots de elementen ( want bij een beetje regen wordt er ook gereden Amerika) trotseert en een heroïsche strijd aangaat met risico's. Jawel er zijn risico's en al jaren worden maatregelen genomen om die risico's terug te nemen. Soms goed, soms minder maar nu gaan we echt een brug te ver. Nu zijn er coureurs die het ding niets vinden en hoewel ik het zelden eens ben met Hamilton vind hij het niets evenals een man als Hulkenberg. Hulde, lof en ga vooral zo door mannen en trek je niets aan van iemand als Riciardo die het stoerdoenerij vind. Voor mij getuigt het van watjesgedrag wat de laatste beweert. Het gaat juist om het risico in de snelheid en de mogelijkheden van coureur en auto. Als we dan toch veiliger willen ga dan toch vooral die cockpit dicht maken en ja; het is ook een bepaald risico als je sneller rijdt dan 200 km, dus laten we dat ook vooral niet meer doen. Terugbrengen van risico's voor coureurs heeft zijn grenzen; zij zullen, of ze willen of niet zou ik bijna zeggen, in een auto moeten rijden op een circuit die het uiterste van man en auto vergt. Die risico's zullen ze nemen, niet omdat ze ervoor betaald worden maar omdat het de sport een extra dimensie geeft. Ja Riciardo en anderen; die risico's moet je bereidt zijn te nemen en anders moet je een andere sport gaan zoeken. Niet doen dus die Halo en graag weer meer ballen en power in de auto's.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten