vrijdag 15 augustus 2014

Kliko


Tegenwoordig proberen we mensen die dagelijkse zorg krijgen voor dagelijkse sleur te behoeden. Hospitalisatie voorkomen heet het dan in vakjargon. Tot mijn verrassing hebben ook de gewone mensen, zoals in onze straat, daar last van. Het vasthouden aan gewoontes en eigenlijk van slag zijn als de dingen een andere wending nemen dan gewoon. Zo is het vaste gewoonte dat de vuilnisbak, of kliko, op vrijdag aan de weg gaat. De ene week de grijze en de volgende week de groene. Deze week de grijze en jawel, in plaats dat de kliko zo tussen 8.45 en 9u geleegd wordt kwam er vanochtend geen vuilniswagen opdagen. Dat brengt onrust en de buurt een beetje in de gaten houdend zie ik zeker twee mensen, tegen beter weten in, elk uur de kliko controleren of ie nu geleegd is en het ze wellicht, in de 5 secondes dat ze niet hebben opgelet, de kliko alsnog geleegd is. Hoezo hospitalisatie, ook gewone mensen hebben behoefte aan vaste gewoontes. Reinheid, rust en regelmaat zo werd mij tot vervelens toe voorgehouden in de opleiding die ik deed, eind jaren zeventig. Dat was de ruggengraat van het bestaan, zo zag ik vanochtend ook maar weer. Regelmaat is een groot ding, daar zouden ze bij de vuilniswagendienst ook eens rekening mee moeten houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten