donderdag 3 oktober 2013

De Eerste

Het is een nieuw begin voor mij, de eerste na een hele moeilijke en emotionele tijd. 
Mijn rol in deze wereld is anders geworden. Was ik tot nu toe altijd nog kind van, nu is dat geweest. Wees ben ik geworden, in ieder geval zonder ouderlijk huis nu. Die tijd is geweest want mijn moeder, onze moeder, is niet meer onder ons. Het andere Klinkertje en ik zijn nu zelf het ouderlijk huis geworden, meer dan voorheen, zo voelt het tenminste.
Als u deze Blogs volgt wist u het al, u voelde het aankomen; dit komt niet meer goed, en zo was het ook. Het kwam niet meer goed, haar lijf en zij konden de strijd niet meer winnen. Dat soort teksten lees je dan ook in die categorie advertenties. Die hebben wij niet gebruikt want te obligaat hoezeer ze ook kloppen. Voor ma werd het te veel, te vermoeiend om het leven nog vast te kunnen houden.
Reden genoeg om vooral te willen benadrukken hoe zij al die andere jaren voor ons is geweest. Natuurlijk hebben de laatste dagen, weken en maanden op dit moment de meeste indruk op ons gemaakt. De tijd zal hierop met tevredenheid terug kijken en dat doen wij ook.
In het afscheid is vooral benadrukt wat zij voor ons heeft betekent. Een mooie zin in de advertentie moest, en heeft, dat duidelijk gemaakt. Ik ga hem niet precies herhalen maar het komt er op neer dat wij iedereen in deze wereld zo'n fijne, lieve en fantastische moeder en oma gunnen. 
Dat was ze en zo zal ze herinnert blijven, samen met pa, een mooi duo. In een tekst die namens de kinderen is voorgelezen eigenlijk hetzelfde;

Ze zeggen weleens, er zijn geen woorden voor. Daarmee wordt bedoelt, ik kan het niet in woorden uitdrukken hoe belangrijk iets of iemand voor die persoon is of is geweest.
Er zijn geen woorden voor,
woorden schieten tekort,
ik kan het niet beschrijven,
ik vind de woorden niet.
Wij kunnen ook niet in woorden uitdrukken, zeggen, wat zij, voor ons heeft betekent.
Dat laat zich niet vertellen, en als we het willen vertellen dan is onze woordenschat te beperkt.
Niet omdat ze een heilige was. Wel omdat we geen betere moeder, mam of ma en zeker geen betere oma kunnen voorstellen dan wat zij heeft betekent voor deze bedroefde, verdrietige familie.
Dat geldt ook voor alle anderen, voor u die haar en hun beiden kenden , als buurman en buurvrouw, Marietje en Jan of Tante Marietje en Ome Jan.
Denk er maar eens over na en wij weten zeker dat; dat geldt ook voor u;
Er zijn geen woorden voor.


Ik heb er geen woord aan toe te voegen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten