maandag 28 oktober 2013

Belachelijke vertoning

Voor degene die niets om sport, en zeker om autosport geeft, morgen weer beter wellicht want vandaag wordt hierover zwaar gal gespuwd.

U weet dat ik graag en veel de formule 1 volg, toch heb ik geen beste seizoenen achter de rug. De twee keer dat ik een Formule 1 race heb bezocht wint voor mij de anti-figuur van de F1. En allemaal zo braaf, bah. Deze figuur schijnt opeens de snelste racer te zijn, ik zie het niet in hem, ik heb niks met de man en dat zal ook wel niet anders worden. Wat een zelfingenomen balletje die nu echt door helemaal niemand de hoek in geschopt wordt. Hoogtepunt dit weekend; de dan nummer 2 in de race wordt door de pitcrew te verstaan gegeven dat hij niet racet met dit mannetje, met andere woorden; laten passeren. Waar slaat dit op; zijn ze daar nu aan het racen of hoe zit het, en dan de nummer 2. Als je nummer twintig bent en op een ronde wordt gezet kan ik het alleszins begrijpen maar nummer twee in de race; we racen niet. Zijn ze nou gek geworden daar.
Het moet me van het hart; de F1 is zijn passie totaal kwijt; ze racen niet maar het is een soort van tactische "strijd"geworden die dus ook geen strijd meer is. Dan komen er nog een stelletje bejaarde coureurs aan te pas die ze tot veredelde baancommissaris hebben bevorderd en ieder zijwaartse beweging gaan beoordelen of dat wel mag. Het andere Klinkertje zou zeggen; zijn ze idioot geworden. Dat zeg ik haar maar na; zijn ze idioot geworden. Het heet toch racen of niet, het is verworden tot een keurige optocht waarbij de helft van de coureurs zwaar betaald wordt en de andere helft geld moet meenemen om aan te sluiten.
Als je dan teksten hoort; "we don't race Vettel", tegen wie race je dan, idioot. Tegen een virtuele tegenstander want de echte laat je zo passeren. Het resultaat uiteindelijk een vijfde plaats, dat krijg je ervan als er niet geknokt wordt.
Tsja; die firma uit Oostenrijk met die rare drankjes heeft het goed voor elkaar en paranoïde als ik ben denk ik, dat kan niet vrienden. Ja is het commentaar; er is een Black Box en dan kunnen ze precies zien als het niet klopt. Dat out of the box denken brengt precies het vermoeden dat het een beetje teveel gebeurd is bij deze types. Het zou ook niet de eerste keer zijn overigens. Dat er iets aan de hand is met deze auto is zo klaar als een klontje en uit min of meer onverdachte hoek kwam hetzelfde commentaar. Oud team eigenaar Minardi was hetzelfde opgevallen, een ander geluid dan de anderen bij de herstart in Singapore, een ander soort van tractioncontrol, etc. Hij mocht het eigenlijk niet zeggen natuurlijk want direct allerlei halve beschuldigingen aan zijn adres, reden te meer om aan te nemen dat het weleens waar kan zijn, we worden bedonderd door een paar vervelende en nare mannetjes. Of niet Adrian; verder nooit geen problemen gehad met regels want die bestaan niet voor die man. Een ander leuk verweer uit het vervelende kamp; misschien een andere enginemapping. Ja een mens verzint wat.
Nier meer om aan te zien dus eigenlijk en ik ga meer eens nadenken over mijn abonnementje op Sport 1.
Dit kan zo echt niet meer, als iedereen het nog verrekt om te racen hoef ik niet meer te kijken; doe er iets aan Bernie, zwaai met je wandelstok en zeg dat het zo niet verder kan, dat het publiek de coureurs gaat uitjoelen ( mocht ook al niet, Singapore) zegt genoeg. Er moet iets gebeuren.Terug naar de tijden van Senna en Prost, naar die van Schumacher en Hakkinen, van Hunt en Lauda. De "coureurs"van nu zijn geen gladiatoren meer, hier zijn geen helden in te herkennen, dit zijn watjes.

hopelijk gaat het volgend jaar beter met Kimi, de zeldzame held die er nog rondloopt, en ook dat mocht niet, van zijn team. Het is toch wat, ze begonnen Kimi uit te schelden omdat hij niet deed wat het team van hem wilde, misschien moet net als in de wielrennerij er een verbod komen op communicatie met de pits, alleen nog maar met borden. Tanken ook weer invoeren, de DRS zone eruit en het wordt weer gezellig en we kunnen weer eens naar echte races kijken. Van de weeromstuit kijk ik momenteel liever naar de Nascar in the US of A dan F1, daar wordt nog eens echt geraced, en als het zo uitkomt de safetycar in de baan en alles schuift weer fijn in elkaar, dat is pas leuk racen om naar te kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten