dinsdag 12 maart 2019

Kersten's Molentje


Dat we nogal aan de wandel zijn mag u niet vreemd zijn. Dat ik
daarover nu en dan schrijf is niet meer dan logisch want het omvat een groot
deel van onze wereld. En ik mag daar niet te somber over zijn, over onze
wereld, al was het maar om alle aandacht die anderen ons geven. Gisteren nog
een afspraak gehad voor een kopje koffie met de gemeentesecretaris van onze
gemeente en in zijn kielzog kwam, onaangekondigd maar daarom niet minder
welkom, de burgemeester mee. Een heel fijn en open gesprek die, zoals alle
gesprekken de laatste tijd, opent met een relaas van mijn kant wat de stand van
zaken is. Hoe we er gekomen zijn en wat het voor de naaste toekomst betekent (
wat we zelf ook niet weten). Dus daarover geen klagen en dan de dag erna,
vandaag dus, even heerlijk napraten met het andere Klinkertje, tegenwoordig
vooral tijdens het wandelen. Hoewel het praten in het rijdende Praathuis ( de
auto) ook nog regelmatig plaats heeft kiezen we er de laatste weken vooral voor
om te wandelen in plaats van te rijden. Wandelen in de eigen omgeving waaronder
de Loenermark maar ook al een paar keer in de naaste omgeving. Wandelend van
huis vertrekken en weer aankomen, dat is toch het leukste wat er is. Vandaag
zijn we een wandeling gelopen die we voor een deel al eerder hadden gelopen
maar nu toch weer anders. Na eerst de toestand van mijn oude buurt in
ogenschouw te hebben genomen zijn we via via naar de Doonweg gelopen. Die
hebben we tot de Coldenhovenseweg doorgelopen en gaat daar ergens over in de
Imbosweg. Die hebben we gelopen tot de asfaltering ophoudt en daar naar rechts
gedraaid en die weg afgelopen. Op een gegeven moment, na Landall het bos
ingelopen tot we uitkwamen bij een, potentieel, mooie parel van Eerbeek;
Kersten's molentje. Gelegen aan de Gravinnenbeek doet het al lang geen dienst
meer want de wateraanvoerende beek staat droog. Vanaf de sprengenkop tot een de
Eerbeekse beek, waar deze beek in uitmondt; zo droog als wat. Ook het
watervalletje wat veel van de wat oudere Eerbekenaren zich wellicht nog kunnen
herinneren staat droog. Terwijl het, indertijd, ook al een mooi en bijzonder
plekje Eerbeek is. Waar de tegenover gelegen weide in mijn herinnering eens
stuk kleiner was en er een soort van wei lag waar je kon recreëren. Dat
gebeurde vooral in het weekend en, zo hoorde ik deze week van een oude
kameraad, waar ook schoolklassen zich op een mooie middag wisten te vermaken
met een balspel, of anderszins. Maar buiten dat; de beek staat droog en het
watervalletje functioneert als gevolg daarvan niet meer en daarmee is een uniek
stukje Eerbeek niet meer functioneel. Nu ben ik misschien een sentimentele oude
man die terugverlangt naar sommige dingen van vroeger maar dat is dan maar zo.
Dit vind ik veel beschermenswaardiger dan een beeldje van Papiermakers op het
Stuyvenburgplein. Niet dat het onaardig is, helemaal niet, maar dat geld zou ik
liever besteden aan wat echt nodig is. Het herstel van de bekenloop in Eerbeek
en omgeving is erg nodig want als dat gebeurd gaat ook het watervalletje bij
Kersten's Molentje weer lopen. En waar dan iedereen, toeristen maar ook Eerbeek
en omgeving, van genieten kan. Na de enorme opknapbeurt van de Eerbeekse
beek, van de sprengenkop tot aan "de Korenmolen" ( die zoals we weten
een oliemolen is) kan de rest van het bekenstelsel, inclusief de sprengenkoppen
van de Gravinnenbeek een dergelijke opknapbeurt goed gebruiken. Dat is in 2017
al eens ter hand genomen zo lees ik bij de Bekenstichting maar, om voor
mij onduidelijke redenen nu gestaakt. De melding dat er machinaal werk moet
gebeuren ( en dus geld kost) zal daar vermoedelijk debet aan zijn. Waar water
is is leven, en dat geldt voor Kersten's Molentje evengoed als het centrum van
Eerbeek waar nu toch (opnieuw) de gedachte, na een opknapbeurt van 1,9 miljoen
van het centrum, weer rondwaart om de beek meer en beter zichtbaar door het
centrum te laten stromen. Dat zou tijd worden, net als mijn roep hier, om het
water te herstellen waar het kan. Dat een kilometer, delicaat, graafwerk dat in
de weg staat, dat idee staat mij tegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten