vrijdag 13 februari 2015

Radio


Nu ik weer veel meer in de auto zit luister ik ook meer radio. Nou ja; luisteren is een groot woord, het staat aan en ik hoor het. Dat is ook wel het lekkere van de auto; de radio staat aan en veel van wat er langs komt hoor ik niet eens. Dus luisteren, nou niet zo vaak. Zoals je de televisie aan kunt hebben als levend achtergrondbehang zo kun je de radio aan hebben als levend achtergrondgeluid. Nu en dan komt er toch iets langs dat de volumeknop omhoog gaat en er echt geluisterd wordt. Naar goede muziek bijvoorbeeld al komt die niet zoveel langs. Zo hoorde ik gisteravond dat Peter Gabriel vandaag 65 jaar is geworden (van harte gefeliciteerd daarmee). Wat draaien ze dan ter gelegenheid van die gebeurtenis; Solsbury Hill. Niet dat geen goede muziek, geen goed nummer is maar ik denk dan ( waarschijnlijk volkomen onterecht) draai eens iets anders. De man heeft zoveel gedaan, zoveel muziek gemaakt, met zoveel anderen muziek gemaakt, zoveel betekent op andere terreinen ( en nog). Draai dan eens moois uit de Genesis periode of iets van mijn favoriete, in Italië vastgelegde, concert wat ik nog steeds één van de mooiste vind. Zowel het optreden als de manier waarop het concert zich ontwikkeld en is vastgelegd. Prachtig gewoon en ik had graag Sky Blue gehoord in die live versie in samenwerking met de Amazing Blind Boys from Alabama. Dat was nog eens een verrassende keuze geweest, muziekproducent van omroep Gelderland ( want daar stond de radio op). Doe eens iets anders dan anders is so wie so mijn advies aan de muziekproducenten van deze zender, wat een oubollige muziek komt daar soms langs. Het lijkt wel of ze het saaie deel van de Top 2000 constant aan het herhalen zijn. Dat kan veel beter daar in Arnhem. Het valt me niet mee een zender te vinden die aansluit op mijn muzieksmaak en, zo heb ik u al vaker uitgelegd, muziek is emotie en wat je de ene dag mooi vind is de andere dag niet goed. Dat hangt met sfeer, stemming en andere dingen samen. Zo is de ene dag wat klassiek's mooi en de volgende dag is het weer helemaal Americana. Dat valt ook niet mee om daar een muziekzender voor uit te vinden. Muziek meenemen in de auto is eigenlijk nog het beste recept maar jammer dat dan de actualiteit weer gemist wordt. Ja lastig is het om iedereen zijn zin te geven maar dat is nog wat anders dan bijna altijd oubollige muziek te draaien, niet meer doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten