vrijdag 3 augustus 2012

Kleine wereld

Kleine wereld is een uitdrukking die mijn moeder gebruikte als de wereld gehuld was in mist. als er buiten niets te zien viel, een uitdrukking die vooral van toepassing was op een wereld , gehuld in mist in een ander land en dan met name in de bergen. Mist is mist maar dan toch anders; de ene kleine wereld is de andere niet blijkbaar, in ieder geval niet volgens mijn moeder.
Kleine wereld wordt soms ook gebruikt om aan te duidden dat er weinig loos is in je eigen wereld, er is weinig te doen, weinig rumoer. Zelf heb ik het vaker over; rustig aan het front en dat is het momenteel. Het is komkommertijd, zomertijd. Weinig loos, rustig aan het front; vandaag even een paar boodschappen gedaan waarbij je in de winkel struikelt over de toeristen. En die zijn er; het ene accent na het andere is te onderscheiden, van, wat wij noemen, volk uit het Westen. Ik hoor zo her en der ook een los gelaten Groningse familie in de winkel. 
Druk is het in het dorp, gebrek aan parkeerplaatsen, het gebruikelijke in de zomer. Wat dat betreft verandert er weinig en gelukkig maar want ze brengen wel geld in het laatje. Nee, niet mijn laatje maar die van de gemeente. Ja, dat is ook belangrijk. 
Kleine wereld betekent momenteel ook rust aan een ander front; het is rustig in Dieren. Bovendien is volgende week  geheel gechaperonneerd waardoor mijn eega sinds dertig jaar en ik volgende week wat meer vrijheid hebben. Als die redenatie doortrekt  bevinden we ons nu in een zelf gekozen detentie, ja ja. De rust aan het front in Dieren is alleen maar goed, het mag nog wel even een kleine wereld blijven.Om toch in het thema te blijven heb ik smoke als mist ( kleine wereld) geïnterpreteerd en de bergen, ja Montreux hè. Deep Purple blijft top.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten