woensdag 27 maart 2024

Lappenmand

Ben weer een poosje in de lappenmand geweest, niet ernstig maar wel vervelend. Veel last van de luchtwegen gehad en dat maakt onrustige nachten, veel geluidsoverlast door hoesten en de rest kunt u er vast zelf bij verzinnen. Het meest irritante is nog dat het andere Klinkertje en ik weer waren begonnen met het opstarten van wandelen en dat is dus weer onderbroken. Momenteel is het doen van de boodschappen al genoeg om mijn energiemeter in het rood te laten landen. Voorzichtig aan begint het langzaam weer beter te worden en dus hoop ik dat bij een beetje goed weer we volgende week een nieuwe start kunnen maken met wandelen/bewegen. Dat is natuurlijk wel zo; ik begin wel steeds meer van die kleine bijwerkingen te ondervinden van de medicatie die ik krijg, accepteren en het beste ervan maken is het advies aan mezelf. Eerst maar eens afwachten wat het weer gaat doen want dat is momenteel nogal onvoorspelbaar, nadat we net een hele lange en natte herfst achter de rug hebben lijkt het aanstaan de voorjaar niet veel beter worden, in ieder geval nat. Als er al eens een zonnige dag wordt aangekondigd blijkt dat toch weer net niet of alleen een deel van de dag. Is dit de beruchte klimaatverandering, moeten we eraan wennen of is het een toevallige periode? Het geeft wel een beetje spanning, net als de geopolitieke situatie op dit moment. Dat ga ik hier niet bespreken met u want daar is geen begin en geen eind aan te krijgen. De alom aanwezige desinformatie maakt dat je bijna geen inzicht kunt krijgen aan wat er werkelijk aan de hand is. Afgelopen week was de aanval in Rusland op concertgangers in een hele grote concertzaal. Er was niet veel onderzoek voor nodig om de beschuldigende vinger, vanuit Rusland, naar Oekraïne te wijzen. En inmiddels ook naar de VS en het VK omdat hun geheime diensten al een waarschuwing hadden doen uitgaan. Dat betekent natuurlijk dat ze er zelf achter zitten, dat soort van logica maakt het zo moeilijk. Een fatsoenlijk gesprek wordt niet meer gevoerd, allemaal mannetjes met teveel honger naar macht en teveel testosteron, al die autocraten. En de gevaarlijkste zit er nog aan te komen met een beetje pech want Trump heeft de Republikeinse Partij overgenomen, en wordt ie nog president ook. De voorzitter van de republikeinse partij is een Trump getrouwe en de vice voorzitter is een schoondochter van Trump. Het tweetal heeft inmiddels iedereen die onvoldoende Trump trouw getoond uit de partij gezet. Dat is precies hoe autocraten opereren en dat in een open democratie, althans dat er gaat voor door. Het is een heel wankel evenwicht waarin we ons bevinden in geopolitiek opzicht. Daar probeer ik niet teveel over na te denken en me mee bezig te houden want u snapt; dat kost energie waar ik al gebrek aan heb. 


De Pasen komt eraan en voor mensen als mijzelf; niet gelovig opgevoed, waren dat vroeger vooral vrije dagen. Nu heeft de christelijke gemeenschap, door bijvoorbeeld de Passion op de buis te brengen wel aan heropvoeding gedaan waar het de ongelovigen betreft. Nu had ik op de lagere school wel een bevlogen godsdienstleraar; ds Bode heette de goede man naar ik me meen te herinneren. Hij kon heel boeiend de verhalen uit de bijbel tot leven laten komen. Daarna kwam ds den Arend; een moderne dominee, zeker voor die tijd. Lid van de PvdA maar ook een zeker geloof. In de jaren zeventig nam hij onze klas mee naar bioscoop Rembrandt de Luxe in Arnhem waar we de film Jesus Christ Superstar te zien kregen. In een eerder jaar kregen we de film the March te zien waarin in 1963 ds Martin Luther King werd gevolgd in zijn beroemde mars en vooral fameuze toespraak. U begrijpt; ik ben ondanks mijn niet religieuze opvoeding toch wel redelijk op de hoogte van de christelijke waarheden die ik nu maar vertaal als morele waarheden. Waarheden waaraan we ons spiegelen in het dagelijkse leven en die zo eenvoudig zijn. Simpel genoeg; als je de 10 geboden van Mozes volgt is het leven moreel waar, denk ik dan. Hoewel de kerk als instituut af gedaan heeft blijft er wel behoefte aan een moreel kompas; in deze tijd meer dan ooit en daarmee spreek ik de verbazing uit over de populariteit van de Passion in Nederland, heel bijzonder. Zouden de mensen die hier naar kijken voelen wat de morele impact is van de Passion en daarmee van Pasen, ik betwijfel het.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten