zondag 12 december 2021

Weekendsport

We hebben de Kerstboom staan sinds begin deze week, altijd ( en steeds meer) een hele klus maar wel fijn want het zijn echt de donkere dagen voor de feestdagen. Heel fijn dat we nu andere, en meer verlichting hebben in huis. De hele dag schemerig in huis is nu eenmaal wat hoort bij deze tijd maar dan de kerstverlichting erin door de hele huiskamer is wel iets waar ik dan naar uitkijk. Wel raar dat de F! nu pas zijn laatste weekend aan het afwerken is. Nascar is al meer dan een maand afgelopen en de F1 stopt pas na vanmiddag. De wintersport, te bekijken op de twee Duitse zenders, is ook al een week of vier bezig. De andere snelheidssporten zijn ook altijd fijn om naar te kijken. Bobslee, Rodelen of Skeleton, het kan me allemaal bekoren. Afhankelijk van de baan waar gesport wordt is het meer of minder interessant en vooral de viermansbob is nog altijd iets waar ik met bewondering naar kijk, Met nog meer bewondering kijk ik naar de Skeletonners; voor wie het niet kent is het goed te weten dat het op een klein sleetje waar ze met de borst op liggen. Dat betekent dat de renner ongeveer twintig centimeter met zijn of haar gezicht boven de ijsbaan gaat, en “head first”, zie plaatje. Bewonderenswaardige moed vind ik het en nu wil het geval dat sinds een aantal jaren een zekere Kimberly Bos mee doet aan de wereldcup. Met steeds betere resultaten want in de ranking van het wereldkampioenschap van dit jaar staat ze bovenaan. Dat is wel heel erg goed en mocht ze bijvoorbeeld een Olympische medaille halen dan voorzie ik een soort Max effect. Ineens gaan we Skeleton kijken want “we” zijn er goed in. Dat is ook een beetje irritant in de huidige fase van de F1, we zijn allemaal fan want Max doet het fantastisch. Voor iemand zoals ik, die deze sport al heel lang volgt, is dat wel een beetje treurig. Mijn eerste held was James Hunt, in een McLaren, was de brutaalste en de beste, in mij ogen dan. In de jaren tachtig wisselend fan van Prost en Senna want de Professeur (Prost) was soms slim maar Senna was meer de durfal en een van de beste ooit gezien. Jaren negentig waren, wat mij betreft, voor Ferrari en Benneton met Michael Schumacher achter het stuur. Zou ik moeten kiezen tussen Senna en Schumacher zou ik het niet weten. Nu hebben we vanmiddag de laatste race van dit seizoen en het gaat, tot op de punt gelijk, tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Hamilton kan achtvoudig wereldkampioen worden en dat is natuurlijk heel goed van hem maar zoals Senna of Schumacher zal hij nooit worden. Hij toont te weinig emotie tijdens de race ( behalve dat zeurderige toontje als er iets wat hem niet aanstaat, en het team heeft het dan altijd niet goed gedaan), te weinig heldengehalte en al wint hij tien keer het wereldkampioenschap zal dat beeld voor mij niet veranderen. Geen held dus en dat geldt voor Verstappen andersom, te veel held en daardoor gaat het soms mis. Dat wordt in de loop van de jaren wel beter maar zal nooit helemaal wegslijten. Gelukkig maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten