vrijdag 10 juni 2016

Zomer van 2016


Het is weer zo'n week waarin van alles gebeurd en uiteindelijk ook niet. Vanmiddag gaan we wellicht in Winterswijk, op ziekenbezoek in het ziekenhuis. Een vriendin liet ons schrikken met een onverwachte ziekenhuisopname die nu waarschijnlijk redelijk "glimpflich" zeggen de Duitsers dan, ervan af gekomen. Het lijkt dus min of meer mee te vallen. Zo overleed vorig weekend iemand uit het dorp die we vanaf een zijkant een beetje kennen. Moet je daar dan heen of niet zo was de vraag. Door de eerste schok van een plotseling overlijden van een leeftijdgenoot denk je, ja daar moeten we naar toe. In tweede instantie en de situatie wat beter overdenkend komen het andere Klinkertje en ik tot de conclusie dat we ook er niet veel te zoeken hebben. Niet eens vage kennissen kunnen we ze noemen en dus gaan we niet maar sturen daarvoor in de plaats een kaartje. Zo komt de wijsheid met de jaren zullen we maar denken. Zo zijn de ziektes en overlijdens kort in de buurt deze week en de laatste tijd worden we veel meer mee geconfronteerd. Dat zal er mee te maken hebben dat we ook een dagje ouder worden en het is een bekend sociaal fenomeen dat met het stijgen der jaren ziekte en overlijden steeds meer tot je dagelijkse kost hoort. Of het nu in de eigen familie of kort daarom heen is, het komt dichterbij. Met het ouder worden verlies je steeds meer mensen alhoewel, als je achterom kijkt dat al een behoorlijk aantal is geworden. Ook het aantal beroemdheden dat de laatste tijd afscheid van ons neemt is heftig en zo heeft ook een van mijn helden van vroeger; Mohammed Ali, de eeuwige jachtvelden op gezocht. Na een lange strijd waarin hij leed onder ziekte van Parkinson heeft hij de strijd verloren aan een sepsis, het kan verkeren. Machtige man vond ik het en, waar ik toen minder bewust van was, een maatschappelijk bewogen en invloedrijk man. De reden waarom hij een andere naam aannam was me wel bekend maar de impact die het heeft gehad op de Verenigde Staten, was me minder bekend. Postuum dus nog zeer geëerd en in mijn beleving een nog groter man, sporter en mens dan hij voor mij al was. Prachtige gevechten geleverd waarvan ik me de gevechten tegen Joe Frazier het best kan herinneren. In de nacht eruit met mijn vader, om onder het genot van een kopje soep, naar de bokswedstrijd te kijken. Met mijn vader was dat op zich al een belevenis want die zat tijdens het boksen geen moment stil en deed een schaduwgevecht mee met de boksers.
Goed, nu nog even wat anders want het weer is prachtig vandaag en dus gaan we, voordat we Winterswijk bereiken, er vast nog een korte detour door de Achterhoek aan wagen. Benieuwd waar we nu weer uitkomen maar dat komt u, als het erg interessant was, vast deze week nog wel aan de weet. Vanaf vandaag is het de hele zomer ook enorm vol met sport en ook daarover mag ik graag wat schrijven. bereid u dus vast voor op stukken over de Formule 1, over de het EK, over de Tour de France en over de Olympische Spelen. Er zal vast het nodige gebeuren, er zullen dingen zijn waarover ik me opwind, er zullen dingen zijn waar ik heel blij of verdrietig van wordt; ik hou u op de hoogte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten