vrijdag 5 augustus 2022

Dag mijnbouw

Het is niet allemaal feest in Duitsland Het is soms ook echt een toestand daar in het Duitse. We kwamen
op de terugweg door een dorp heen welke leeg lijkt staan, een spookdorp. Eenmaal thuis even nagekeken; hoe zit dat want we waren ook in de buurt van die enorme dag mijnbouw in Duitsland waar ze nog steeds bruinkool aan het winnen zijn. Het is te gek voor woorden maar in deze tijd wordt daar nog bruinkool gewonnen wat nou eigenlijk gebeurd is dat er een enorm gat wordt gegraven en dat gat maken ze steeds groter zodat steeds meer bruikbaar is voor de winning van bruinkool.  Daarvoor worden allerlei dorpen en gemeenschappen opgeofferd en dat gaat niet echt heel erg vriendelijk maar meer in de zin van; we kopen je uit en als je niet uitgekocht wil worden dan onteigenen. Dat doet een particuliere maatschappij die dus in staat is om in Duitsland persoonlijk bezit te onteigenen. Als ik het allemaal goed begrijp hoor, maar ik verwacht dat het ongeveer zo loopt. Begrijpen doe ik er helemaal niets van, het is echt een bizarre toestand daar ook als je van bovenaf kijkt via Google En nog verder bovenaf is dan ook vanuit de ruimte het hele gebied goed zichtbaar. Vanuit de ruimte kan je allebei de dagbouwwerken zien en dat is echt zo groot en echt megalomaan. Oprecht echt heel veel spijt met die inwoners van die dorpen die verdwenen zijn en zeker met de inwoners van dorpen die nog moeten verdwijnen. Wij kwamen dus door Keyenberg en dat dorp stond denk ik al voor 80 90% leeg en op de nominatie om gesloopt te worden in 2024. Het is te triest voor woorden erg raar zoiets gezien te hebben. Toch vreemd dat ik mij daarover opwind maar ja zo zit ik nou een keer in elkaar voor die mensen zal het nog veel triest te zijn en zeker als ik lezen op internet wat er allemaal al gesloopt is gedaan, en hoe gemeenschappen daar uit elkaar gerukt worden. Maar ze mogen wel umsiedelen naar een ander dorp ergens een stuk verderop. Het blijft natuurlijk nooit hetzelfde voor die mensen en bedrijven. Gelukkig waren er ook wel mooie dingen te beleven onderweg gelukkig maar. Zo kwamen we door Reiffenscheid en dat was echt wel heel erg mooi met een mooie kerk en een kasteel boven op een berg, met daarvoor nog Duitse vakwerkhuizen, prachtige tegenstelling met wat we daarna zagen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten