zaterdag 6 maart 2021

Kernenergie??

Bijna een maand gelden berichtte ik nog over de winter en zijn uithalen deze keer. Nu is het, na een redelijk warme periode opnieuw wat koud in de nacht met vannacht -5 graden.Het weer verbetert zich maar zo ook de situatie bij ons. We zijn langzaam aan weer wat aan het wandelen en gisteren hadden we, tot nu toe, onze beste dag. Na deze week een ronde van bijna 9 kilometer langs de IJssel (Rammelwaard) te hebben gewandeld welke ons best wel zwaar viel, gisteren een ronde met ongeveer dezelfde kilometers langs de Zilvense Heide in Loenen. Het liep weer bijna als vanouds. Na een toch behoorlijk klap van het ongeneselijk ziek zijn hadden we enorm de draad opgepakt met wandelen. Bijna elke dag rond de 8 tot 10 kilometer, alsof het niets was. Na de poging tot reïntegreren bleef er geen energie over om ook nog te wandelen en is de klad er aardig in gekomen, Dat we ons verder nauwelijks zorgen hoeven te maken op dat front is wel een verademing, om niet te zeggen; een heerlijkheid. Zo zijn we de laatste weken weer op gang gekomen en zoals het een goede diesel betaamt, langzaam maar steady ( weet geen andere goed Nederlands woord). Met als voorlopig hoogtepunt de wandeling gisteren die erg mooi was, heerlijk weer en een koningsblauwe lucht. Op een plek waarvan ik tijden heb gedacht; daar kom ik nooit meer, en zeker niet wandelend. 

Zo heerlijk en relatief goed als het met ons gaat, zo miserabel gaat het met de rest waar wij ons weleens druk over maken. De politiek en de Corona houden ons in de greep. Juic
hen is het bijna als een praatprogramma op tv geen aandacht besteedt aan een van beiden. Hoe de komende verkiezingen zullen verlopen; nog geen idee want hoewel het niet ver meer weg is merk je wel dat diverse lijsttrekkers door de mand vallen. Geen sterk verhaal of in deze crisis duidelijk maken dat het bezuinigingsmonster alweer op de loer ligt. Zoete tijden voor KLM en zure tijden voor de rest denk ik na weer een aflevering van "Wopke on Ice". Nog een reden om niet op Omtzigt te stemmen, hoezeer ik al zijn inspanningen ook weet te waarderen. Marijnissen had gisteravond geen sterk verhaal bij Nieuwsuur en liet zich een beetje uit het veld slaan door de aanwezige interviewers, jammer vooral voor Leijten die, net als Omtzigt een enorme pluim verdient. Voor Rutte zal het niet meevallen want ik vermoed dat hij erop gerekend had dat veel maatregelen ivm de Corona vlak voor de verkiezingen wel versoepeld konden worden maar nee, gaat niet gebeuren. Alles is nog veel te wankel en dan komt hij ook nog aan met Groningen als vestigingsplaats voor een nieuwe kerncentrale. Dat deed Marijnissen in debat weer goed; serieus Groningen vroeg ze nog aan hem. Na een behoorlijk protest vanuit de provincie trok hij het plan weer in mompelend dat Groningen toch de provincie van energietransitie wilde zijn. U hoef ik toch niet uit te leggen dat onder energietransitie niet verstaan wordt; terug naar oude methoden waarvan kernenergie er een is. Sterker nog; waar in Nederland de hoop op 

kernenergie wel groeiende lijkt al de oplossing voor ons Co2 probleem wordt in ons buurland Duitsland miljarden op tafel gelegd om kernenergiecentrales versneld af te bouwen. Waar in Frankrijk en België een grote energiemaatschappij serieus geld krijgt om de verouderde kerncentrales in België zo snel mogelijk af te bouwen daar gaat Nederland nadenken om nieuwe kerncentrales te bouwen die hun leven lang subsidie nodig zullen hebben en een berg aan nucleair afval gaat opleveren waarvan niemand weet; waar moet de rommel blijven. Het is echt gekkenwerk en opgegroeid in de jaren zeventig is dit eigenlijk een non thema; wil ik het niet over hebben jongens; dit geen alternatief. Iets anders nog; waar de KLM miljarden krijgt toegestopt (leningen hoor laat Wopke weten) moet het OV personeel ontslaan vanwege de tijdelijk dip in het openbaar vervoer. Het zijn voor mij onbegrijpelijke situaties met een demissionair kabinet, laten we dat ook niet vergeten. Waar de 2e Kamer vliegveld Lelystad als controversieel verklaarde ( een nieuwe regering mag er weer verder mee) gaan de dames Schouten en van Nieuwenhoven op de oude voet verder en alle voorwaardenscheppende activiteiten om tot een volwaardig vliegveld Lelystad te komen gaan gewoon door.

Even bij huis en natuurlijk net zo belangrijk maar dan persoonlijk; in de laatste weken sinds ik u sprak heeft het andere Klinkertje contact gelegd met een oude jeugdvriend die inmiddels ook al op bezoek is geweest. Dat is natuurlijk nogal veel herinneringen ophalen want we ( de oude jeugdvriend en uw schrijver) hebben genoeg beleefd waarvan ik ook nog nooit een woord op papier heb gezet. Dat geldt natuurlijk voor veel gebeurtenissen in je leven maar als ik nog een taak voor me zie is het wel om nog zoveel mogelijk op te schrijven van wat ik ( en het andere Klinkertje uiteraard) beleefd hebben in de 61 jaar dat ik op de aarde ben. Voor mezelf en het nageslacht een soort van biografie die bestaat uit allemaal fragmenten zoals Blogs uiteindelijk toch zijn. Maar met de oude jeugdvriend kwamen toch weer herinneringen los die gaan van tienertoer tot een rondreis door het Verenigd Koninkrijk, GrootBrittannië of, zoals het het vroeger aanduiden; Engeland. Daar hebben we genoeg beleefd; kortom stof genoeg om nog eens wat verhalen over te schrijven en daar moet ik mijn geheugen eens goed over aanspreken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten