vrijdag 12 juni 2020

Als een slak


Als een slak slaat nog steeds op de vorige blog waarin ik u uitlegde dat het proces van Covid 19 testen bij de GGD echt heel traag ging. Nu sterker nog; ik heb nog steeds de uitslag niet gekregen, alleen via 1 van de infolijnen van de GGD ben ik officieus geïnformeerd dat ik negatief ben getest. Aan het eind van het gesprekje meldde de medewerker dat ik nog gebeld werd door een collega van de GGD met de officiële uitslag; en daarop is het wachten nog steeds na 10 dagen. Eerlijk gezegd verwacht ik geen telefoontje meer, en ik denk dat et de GGD teveel werd allemaal, zeker de verhalen op Twitter volgend leek het vooral daarop. Nu zijn de klachten waardoor ik getest werd nog steeds niet weg en daarvoor heeft mijn huisarts ineens vaart gemaakt, ik hou u op de hoogte
. Dit alles is meer de aanleiding om weer eens wat aan u kwijt te willen. Nu we, aan het eind van de Covid 19 crisis, hebben vastgesteld dat Nederland vooral behoefte heeft aan een bestuur wat niet alleen denkt in termen van efficiëntie en geld maar dat er meer waarden spelen dan allen lean and mean; de manier waarop Nederland de laatste decades geregeerd is. Het eerste belangrijkste politieke feit aan het eind van die crisis is een nieuw pensioenstelsel waarin de pensioenen gekoppeld worden aan het groot kapitaal en daarmee gaan mee bewegen. Wie heeft zoiets bedacht? De directe koppeling met de financiële markten is, in mijn ogen, een nieuwe aftakeling van het stelsel waarin de overheid geen partner is, er ook geen geld inbrengt, behalve voor de ambtenaren, maar wel de grote zeggenschap opeist. Financiële markten zijn gebouwd op emoties waarin rationaliteit ver te zoeken is. Het gaat daar om vertrouwen in de economie, in elkaar, in handelspartners en handelslanden, in de prijs van olie en andere grondstoffen enzovoort. En nu gaan we ons ophangen, inclusief de vakbonden, aan een totaal onevenwichtig systeem waar geen stelsel op te bouwen valt. En de ingangsdatum van het geheel? juist, dat gaat precies in het jaar gebeuren dat uw schrijver met pensioen dacht te gaan. En met welke worst heeft deze Koolmees de troepen voor zich gewonnen? Dit jaar en volgend jaar gaan we niet korten op de pensioenen, dat is een overwinning, maar niet heus. Pensioenen die wellicht gekort zouden worden op basis van boekhoudkundige regels die in het nieuwe stelsel niet meer voorkomt. Dat de vakbonden daarin zijn mee gegaan is voor mij een groot raadsel, en ik denk voor veel meer mensen die hier echt geen bal van snappen. Het is echt zo dat ik vermoed dat de leden van, in ieder geval de FNV, hier niet zo maar mee in gaan stemmen. Het vehikel waarin de pensioenen nu gekoppeld wordt is voor mij echt een brug te ver, en misschien wel twee. Nu we net gaan inzien dat het huidige economische stelsel met uitputting van de aarde en waarin veel meer de nadruk moet liggen op een economie die cyclisch en duurzaam is. Op een dergelijk moment gaat een akkoord waar tien jaar over onderhandeld is naar de respectievelijke leden. Niet nu even nadenken en terugkijken want de uitgangspunten van tien jaar geleden zijn niet meer die van vandaag, en dat gebeurd niet en is te treurig voor woorden. Het gaat u vast allemaal helemaal mooi en goed worden uitgelegd. Dan mag u ja of ja zeggen, een ander financieel systeem wordt de meetlat waaraan uw en mijn ( individuele) pensioenvoorziening wordt afgemeten. Financiële markten, vooralsnog een containerbegrip maar het wordt straks vast een stuk duidelijker waaraan ze ons precies proberen op te hangen. Deze zomer zal het besproken moeten worden, ook op dat front wordt het vast een hete zomer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten