dinsdag 24 juli 2018

Zomer van '76


Het is o zo warm, en al langere tijd. Nu zijn we dat helemaal niet gewend want het is allang geleden. Nu merk ik ook wel dat ik van een iets bedaagdere generatie ben want de zomer van "76 mee gemaakt. Dat was een zomer die nog steeds in de boeken staat, Persoonlijk niet vanwege het weer maar een fantastische tijd gehad op, toen nog; Recreatiepark Coldenhove te Eerbeek van toenmalig eigenaar Aegon. Vakantiewerk gedaan en het was de eerste keer dat er jongere mensen werkten met wie je lol kon hebben. Die zich wat minder van arbeidsmoraal aantrokken en meer om de gasten op het park gaven. Aandacht is een groot goed, voor iedereen. we willen allemaal weleens graag aandacht van een ander en dat was er op dat park. Zo was ik op een ochtend in juli 1976 met een collega aan het koffie drinken bij mensen die we tevoren op de plaats geholpen hadden ( er waren nog geen movers voor caravans of andere hulpmiddelen, behalve die van ons, een Landrover met dubbele versnellingsbak en vierwielaandrijving, wat toen nog erg ongebruikelijk was) en zoals altijd in die zomer heerlijk weer. We zitten bij die mensen voor de caravan met een bakje koffie voor ons, en wil u ook een koekje, nou graag mevrouw, toen mijn collega zich ineens een orgel schrikt. Zelf zit ik met mijn gezicht richting oost maar hij zat met zijn gezicht richting west en wordt opeens heel erg wit en staat geschrokken op, kijk eens daar, en ik zie enorme rookwolken uit het bos komen. In de auto zegt hij tegen mij; wegwezen hier. Wij in de auto en met een noodgang terug naar het hoofdgebouw. Daar wordt een andere auto er nog bijgehaald met een tankspuitje van een 2 kuub water. Dat richting de rookwolken maar na een kilometer of vier het bos in te zijn gereden zien we nog steeds niet waar de brand is, en via de radio worden we bericht dat het in de buurt van de brandwachttoren op het Roosendaalse Veld aan het branden is. Later blijkt dat niet helemaal te kloppen is het nog ietsje verder bij Schaarsbergen. Wij terug en eenmaal weer op het park horen we dat er al contact is geweest en dat we moeten blijven wachten want het kan zijn dat het hele park geëvacueerd moet worden, afhankelijk van de wind, de snelheid van het vuur en hoe de bestrijding van het vuur door brandweer en leger verloopt. Het bleef beperkt maar de schrik, schok van de enorme rookkolommen boven het bos, waarbij je niet kan bepalen hoever dat is, maken wel dat het een gebeurtenis is geweest die mijn leven zal bijblijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten