zaterdag 12 september 2015

Vluchteling

Elke dag hoor ik er wel iemand over, vooral als ik aan het werk ben. Opmerkingen over de vluchtelingenstroom en dan vooral in relatie tot geld. Wat het allemaal niet kost en hoe erg het in Nederland wel niet is gesteld. Dan moet ik wel eens inhouden want zelfs bij ons is de klant Koning en kun je niet elk moment ertegen in gaan. Toch houdt het me wel bezig dat de mensen waar ik kom, meestal in goede tot zeer goede doen niet begrijpen dat die mensen aan het vluchten zijn voor oorlog en armoede. Het zijn bijna allemaal mensen die de Tweede Wereldoorlog, meestal als kind, hebben meegemaakt. Die mensen zouden toch beter moeten weten denk ik vaak. Soms vraag ik weleens hoe beroerd mensen het dan precies hebben dat die vluchtelingen er niet bij kunnen. Daarop blijven de meesten het antwoord schuldig. "U wil toch ook het beste voor uw kinderen": vraag ik wel eens. Dan kun je anderen toch niet verwijten dat zij hetzelfde willen. Die vraag vindt men meestal moeilijk te beantwoorden en meestal komen er wat dooddoeners. In mijn hart zou ik die mensen wel wakker willen schudden en in ieder geval mijn opvatting van de realiteit willen laten zien. In Nederland verdelen we de weelde en niet de armoede. De uitzichtloosheid van een bestaan in SyriĆ« of andere landen maakt dat er een beter bestaan en vooral een veilig bestaan wordt gezocht. Mogen ze? 
Zoals de Amerikanen Europa hebben geholpen na de Tweede Wereldoorlog zou het Europa chique staan als zij nu hetzelfde zou doen voor die verscheurde regio. Voor een deel zijn we ( de Westerse wereld) er ook nog zelf schuldig aan dat het zo'n onrustige regio is geworden. Een ei van Columbus is er niet voor deze problematiek maar de onzinnige en vernederende manier waarop politiek Europa er mee omgaat doet me diep schamen voor Europa. De tijd zal leren wat deze enorme migratie gaat betekenen voor ons allemaal maar laten we er toch beschaafd mee omgaan. Zo zien we onszelf graag en laten we er dan ook naar handelen. 

Hoe ga ik dat al de klanten nu weer uitleggen? Toch maar even een nachtje over slapen en met een goed plan komen; ik lijk zelf wel een politicus?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten