zondag 8 juli 2018

Het WK 2018


De meeste voetballers die op het WK voetbal hebben meegespeeld zijn richting huis. Nog vier ploegen over waarvan wij aangenaam verrast zijn door de Belgen die een goed toernooi hebben. Wat ik zelf het leukste vind van dit WK? Een paar dingen; de "grote jongens" zijn naar huis; Adieu Ronaldo, Lionel, en Neymar jr. Dat is op zich al een heerlijkheid want de heren commentatoren hoeven dan niet zo hoog van de toren te blazen als een van hen aan de bal is. Wat nog over is; Kroatië, België, Frankrijk en Engeland. Nu lopen bij al die ploegen wel een paar spelers rond die bijna de status hebben van Messi c.s. maar net niet helemaal. Bij Kroatië gaat natuurlijk alles via Modriç en bij België via de Bruyne. Zo heeft Frankrijk Griezmann en Engeland, ja wie heeft Engeland; spontaan schiet me niet een naam in gedachten en dat zegt genoeg. Het zijn allemaal geen namen waarvan je denkt; supersterren. Hele goede voetballers, attractief maar niet van de overdreven status, voor mij is het meest gemeenschappelijke de collectiviteit van deze ploegen.  Wie er wereldkampioen gaat worden weet ik niet maar het is een van deze vier ploegen en als u mij vraagt wie ik het meest gun om dat te worden is het België maar ook Kroatië. Kleine landen die een status gaan halen die ze dan nooit meer gaan herhalen. Doordat ze een generatie spelers rond hebben lopen die niet weer komt. Na Gullit, van Basten en Rijkaard hebben we alleen nog een keer Robben en van Persie gehad maar daar houdt het feitelijk mee op. Te weinig om het kunststukje van 1988 nog een keer te halen. Wat ook zo fijn is aan het WK van 2018 is het feit dat wij, Nederland, niet mee doen. Geen stress, spanning en verwachtingen. De commentaren van de heren op de buis kunnen me niet eens irriteren in tegenstelling tot andere gelegenheden. Meestal wijdt ik rond deze periode wel een blogje aan de een of andere commentator die weer eens it zijn dak ging, geen betrouwbaar en objectief commentaar levert of mij op een andere manier zwaar tergt. Dan kan ik me niet inhouden en moet mijn frustratie kwijt op de man die weer eens zijn dak uitging over de ene of de andere "superster" die het "geweldig, fantastisch, formidabel, fameus, etc, deed, doet. Maar dit jaar is het heerlijk rustig en ik heb me, bij gebrek aan belangstelling van Putin voor dit evenement, kunnen inhouden om nog een stuk over Rusland te schrijven. Het volgende WK is in Qatar en voor mijn part plaatsen we ons wederom niet voor dat gebeuren, wat en heerlijk, overdadige en zalige rust; in mijn hoofd, in huis, in de straat, in het dorp en in Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten