zaterdag 19 mei 2018

Werken


Deze week weer veel gewerkt, en naast het werk ook nog erg actief geweest voor de hobby's. Dat is ook wel nodig om af en toe wat anders in de gedachten te hebben want er zijn mensen, op mijn werk, die aan niets anders lijken te denken. Dat heeft ook te maken met het besproken gebruik van de smartphone. Zelf heb ik er twee; 1 voor privé en 1 van en voor het werk. Nadat ik mijn urenlijsten heb bijgewerkt na het werk ( in eigen tijd), zet ik die telefoon uit. Geen appjes, belletjes of andere geluiden die de telefoon verlaten. Even niet, even rust van het werk en dat is nodig ook want, ik ben natuurlijk ouderwets beroepsmatig opgevoed en is het geleerde dat het psychohygiënisch veel beter is om afstand te nemen van je werk. Zowel fysiek maar dan vooral toch ook in je hoofd. Uitzetten als ware het een knop. Dat lukt natuurlijk niet altijd maar wel zoveel mogelijk. Nu naar de mensen die de telefoon niet uitzetten; die de telefoon die ze van het werk krijgen en gebruiken ook privé hun telefoon is. Kijk, daar moet ik nu niet aan denken. De docenten die ik vroeger heb gehad en gekend, in een hele andere telefoon-vrije tijd, zouden gruwen bij het idee alleen al. Dat geeft geen basis voor echt contact omdat je telkens wordt afgeleid, door geluidjes uit je telefoon. De neiging die mensen hebben ( ik ook hoor) om nu en dan even op je telefoon te kijken of er niets is.Dat mensen dan toch hun werktelefoon gebruiken als privé telefoon is echtwel een dingetje vindt ik. Het zou, wat mij betreft, niet mogen om eerder genoemde redenen. Nu vandaag een dagje vrij is het even rust op die telefoon en dat hoort bij even uitrusten, zowel fysiek als in je hoofd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten