zondag 7 mei 2017

Steve


Er wordt in de pers gemeld dat hij niet meer is, dood gevonden in zijn studio in het Olympisch centrum in Lake Placid. Steve Holcomb is zijn naam. Waarschijnlijk zegt het u weinig want hij komt voort uit een sport die hier maar incidenteel op televisie is. In tegenstelling tot nog een paar andere rare mensen zoals ik zelf kijkt de Nederlander alleen graag naar sporten waarin we succesvol zijn en die mondiaal iets betekenen. Dat was de sport die Steve beoefende niet maar ik hou wel van die sport, snelheid samen met durf en techniek. En of deze sport nu Skeleton, rodelen of Bobsleeën heet, ik kijk er heel graag naar als mensen heel gedurfd een ijskanaal naar beneden gaan met een enorme snelheid die soms oploopt tot ruim over de 140 km/h. Met gevaar voor eigen leven want nu en dan gaan er letterlijk mensen naar de eeuwige jachtvelden. Er zijn in de laatste twintig jaar meer mensen op de mondiale bobslee-banen van ons heen gegaan dan op de circuits van de Formule 1. Niet dat het iets is om trots op te zijn maar het geeft het gevaar van deze sport(en) aan. Hij was er meester in, Steve; in het gaan met de twee- en de viermans-bobslee. Een bijzondere man die voor mij in de categorie anti-helden past. Iemand die er niet uitziet als een bobslee-piloot ( ja, zo heten ze) maar meer een Michelin-mannetje met mijn figuur en u weet dat die er weinig sportief uitziet. Deze sporten volg ik, net als duizenden Nederlanders op televisie bij onze buren afwisselend op de ARD en het weekend erop heeft het ZDF de rechten op de Sportschau met alle wintersport. Naast de mondiale ijskanalen probeer ik dan ook nog de Super G's en de afdalingen, als het maar snel is, te volgen via de eerder genoemde zenders. Het enige is dan dat je het commentaar erbij moet nemen en dat is, net als Nederland, nogal chauvinistisch van aard wat ik ze niet kwalijk neem maar soms wel hinderlijk is. Steve is dus niet meer en dat is een verlies voor de "Bobgemeinde" weet mijn Duitse lijfblad, de Faz, ( http://www.faz.net/aktuell/sport/wintersport/bob-olympiasieger-steven-holcomb-mit-37-tot-aufgefunden-15004071.html) te meldden en dat ben ik met het blad eens. Steve Holcomb was een bijzondere man die enorme prestaties heeft weten te bereiken, met of ondanks zijn lijf, daar ben ik niet uit. Maar wel een antiheld in de categorie sport zoals je had met Ivan Lendl; antiheld wat mij betreft maar erg goed in zijn sport. In de muziek vind ik momenteel Ed Sheeran een antiheld; hij is niet een afbeelding van een Griekse God maar zijn muziek maakt een hoop goed. Steve Holcomb is 37 geworden en was een man die al langere tijd leed aan depressies, voor mij was hij in de bobsport dan wel een antiheld maar vooral een super Bobber. RIP Steve

Geen opmerkingen:

Een reactie posten